Background Image
Previous Page  25 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 421 Next Page
Page Background

AİHM Kararları Işığında YUKK’nda İdarî Gözetimin Uygulandığı Mekânlar Hakkında ...

24

2. İdarî Gözetim Uygulanmasına Karar Verilen Uluslararası

Koruma Başvuru Sahipleri

YUKK, kendinden önceki dönemde kullanılan mülteci, sığınmacı

kavramlarını “uluslararası koruma” başlığı altında düzenlemiştir. Bu

nedenle bu kavramın kısaca açıklanması yerinde olacaktır. YUKK’da,

“Uluslararası koruma: Mülteci,

37

şartlı mülteci

38

veya ikincil koruma

39

statüsünü ifade eder” (m.3/I-r)

40

. YUKK’dan önce olduğu gibi, baskı ve

(m.58). Yönetmelik ise geri gönderme merkezini “İdarî gözetim altına alınan ya-

bancıların barındırılmaları ve kontrol altında tutulmaları amacıyla kurulan ve

doğrudan işletilen veya kamu kurum ve kuruluşlarıyla, Türkiye Kızılay Derneği

veya kamu yararına çalışan derneklerden göç alanında uzmanlığı bulunanlarla

protokol yapılarak işlettirilen merkezler” olarak tanımlamaktadır (m.3/ç).

Göç İdaresi Genel Müdürlüğü verilerine göre, geri gönderme merkezleri; Adana,

Antalya, Aydın, Bursa, Çanakkale, Edirne, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir,

Kırıkkale, Kırklareli, Tekirdağ ve Van illerimizde bulunmaktadır: <http://www.

goc.gov.tr/icerik3/geri-gonderme-merkezleri_283_286_288

> , (4 Temmuz 2014).

37

“Avrupa ülkelerinde meydana gelen olaylar nedeniyle; ırkı, dini, tabiiyeti, belli

bir toplumsal gruba mensubiyeti veya siyasî düşüncelerinden dolayı zulme uğ-

rayacağından haklı sebeplerle korktuğu için vatandaşı olduğu ülkenin dışında

bulunan ve bu ülkenin korumasından yararlanamayan ya da söz konusu korku

nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancıya veya bu tür olaylar sonucu önceden

yaşadığı ikamet ülkesinin dışında bulunan, oraya dönemeyen veya söz konusu

korku nedeniyle dönmek istemeyen vatansız kişiye statü belirleme işlemleri son-

rasında mülteci statüsü verilir” (m.61).

38

YUKK’daki şartlı mülteci tanımı, YUKK’da öncesi düzenlemelerdeki sığınmacı ile

aynıdır. Kanun, şartlı mülteciyi, mülteciden terk farkla düzenlemiştir. Bu fark,

şartlı mültecinin Avrupa ülkeleri dışında meydana gelen olaylar sebebiyle geliyor

olmasıdır (m.62).

39

YUKK ile mülteci ya da şartlı mülteci başvurusunda bulunamayanlara bir ola-

nak daha getirilerek, Yabancılar Hukukumuzda, kanun düzeyinde ilk defa ikin-

cil koruma statüsü düzenlenmiştir. İkincil koruma, YUKK’dan öncesi, İçişleri

Bakanlığı’nın 57 sayılı Talimatı düzenlenmiştir. Kanımızca İkincil korumanın

YUKK’da düzenleniş biçimi Avrupa Birliği’nde Vasıf Yönergesi (Tam adı Üçün-

cü ülke uyruklularının ya da vatansız kişilerin mülteci olarak ya da başka şekil-

de uluslararası korumaya muhtaç kişiler olarak nitelendirilmeleri ve statüleri ve

sağlanacak korumanın içeriği için asgarî standartlara ilişkin 29 Nisan 2004 tarih

ve 2004/83 EC sayılı Konsey Yönergesi’dir (O.J., 6.8.2004, L 261/19)) ile bire-bir

benzerlik göstermektedir.

40

YUKK uyarınca tüm yabancılar uluslararası korumadan yararlanamaz. Kanun,

bazı kişi gruplarını bu korumadan yoksun kılmaktadır (m.64). Bu kişiler, Kamu

düzeni ve güvenliğinin korunması ile suç işlenmesinin önlenmesini amaçlayan ve

oldukça uzun olan bu hükümde yer alan kişi grupları, Cenevre Sözleşmesi’nde

belirtilen fiillerden suçlu olduğuna dair ciddî kanaat uyandıranlar BMMYK dı-

şında başka bir halen koruma veya yardım görenler, ikamet ettiği ülke yetkili

makamlarınca, o ülke vatandaşlarının sahip bulundukları hak ve yükümlülük-

lere sahip olarak tanınanlar olarak sıralanmaktadır (m.64/I). “Kamu düzeni veya

kamu güvenliği açısından tehlike oluşturduğuna dair ciddî emareler bulunanlar

ve Türkiye’de işlenmesi halinde hapis cezası verilmesini gerektiren suç veya suç-

ları daha önce işleyen ve sadece bu suçun cezasını çekmemek için menşe veya