

TBB Dergisi 2015 (118)
Atilla PINAR
391
çıkılması sonucunda (Ki; biz dahi benzer yaşta o güzel hâkim kür-
süsüne oturmuştuk);
- Boşanma davasında; karı-kocanın boşanmasına ve çocukların ve-
layetinin eşlerden birine tevdiinde, bu kararı veren hâkim bekar
ve çocuksuz ise ne kadar empati yaptığı, kendisini tarafların yeri-
ne (asgari ücretli, kadının çalışmadığı bir ailede, ay sonunun nasıl
getirildiği, yeme, içme, giyinme, barınma gibi temel ihtiyaçların
neyle karşılandığı) ne oranda koyduğu tespite muhtaçtır.
- Herhangi bir ceza davasında; yine genç yaşta kürsüye çıkan hâkim
Atilla, suçun mağdurunun ne oranda tatmin edildiğini, mağduri-
yetin ne oranda giderildiğini veya sanığın işlenen suç sonrası ne
oranda ve ne kadar samimi şekilde nedamet / pişmanlık duydu-
ğunu, kendisine yüklenen birtakım bilimsel ve mesleki verilerle
ölçmeksizin, belki sadece sanığın duruşma sırasındaki iğreti ve
kendisini yanıltmaya yönelik sahte / kalp saygı ve davranışlarını
dikkate alarak hüküm kurmaktan kaçınamamaktadır.
- Hâkim Atilla adli işlemleri sırasında tarafların; tavır, mimik, jest
veya el kol hareketlerini (karar sürecinde kendisine ışık tutacak
sair verileri) dikkate almaksızın işlem görebilmektedir.
Bu ve benzeri örnekleri çoğaltabiliriz.
Tüm bunlara yönelik kamuoyunda yerleşik bazı önyargıları
(hâkim bey veya hâkime hanım da pek gençmiş, tecrübesizmiş, vs.
gibi) aşmak için bizlerin birtakım esaslı argümanlarla güçlendirilme-
miz gerektiği düşünülmektedir.
Bunlara yönelik temelde ve yaygın olarak karşılaşılan sorunlar;
- Mesleğimiz her hâkimin profesyonel seviyede olmasa da aynı za-
manda iyi bir sosyolog, psikolog, pedagog, vs. sosyal bilimci ol-
masını gerektirmektedir. Belki ABD’ de hâkimmeslektaşlarımızın
hukuk öncesi bir başka mesleğe ait fakülteyi bitirmelerindeki (Bu
bir zorunluluktur. Dolayısıyla bir hukukçunun birinci bölüm /fa-
külteden sonra en erken 26 yaşında hukuk fakültesini bitirebilece-
ği açıktır.) espri bu olsa gerekir. Bir ceza davasında hâkimin sos-
yoloji, suçlu psikolojisi, psikiyatri, psikanaliz gibi temel bilimsel
argümanlardan mahrum halde hüküm kurması ne kadar adildir?
Bunun tartışılması lazımdır. Çünkü marjinal bir örnek vermek ge-