

TBB Dergisi 2015 (118)
Atilla PINAR
393
yapılmamıştır ve yetersizdir. Aksine durumda da meslektaşımız
kalem personeliyle (ekibi ile) birlikte bir “aile /bir takım” olduğu-
nu dikkate almaksızın ve personelini hiçe sayarak rencide edici
tavırlar gösterebilmektedir. Kalemini önemseyerek ve sorumluluk
vererek /paylaşarak değil tümünü hiçe sayarak kırıcı olmaktadır.
Özeleştiri anlamında biz dahi bu ifrat veya tefriti bizzat yaşadık
ve /veya uyguladık.
- Hâkim-savcı da sonuçta herkes gibi bir “insan” olup muhatabı sü-
rekli olarak insanlardır. Hali vakti yerinde, işi tıkırında insanların
adliyede ne işi olur? Sorusuna yanıt işi olmazdır. Peki, adliyeye
yolu düşen insanlar genelde sorunlu, boşanma davası açılmış ka-
rı-koca, suç mağduru ile sanık veya borçlu ile alacaklı veya da-
vacı-davalı olduğuna, diğer deyimle toplumun hukuken ihtilafa
düşmüş bölümü adliyenin muhatap olduğu kitle olduğuna göre
bu insanlarla ilişkilerimizde geliştirilmesi gereken davranış mo-
delleri yok mudur? Veya gerekli değil midir?
Bu hususlara yönelik somut önerilerimiz;
BB) ARA ÇÖZÜM / HÂKİM-SAVCILARIMIZA DAİR ARA
ÖNERİDİR
- Hâkim-savcı meslektaşlarımıza meslek öncesi eğitimlerinde da-
vacı-davalı, mağdur-sanık vs. tüm ilgililer hakkında yapacakları
tasarruflarında isabet oranını yükseltmek için Hukuk Fakülteleri
ve Adalet Akademisi aşamasında ve mesleğin ilerleyen yıllarında
sosyoloji, psikoloji, psikiyatri, suçlu psikiyatrisi gibi bilim dalları
doyurucu ve etkili bir şekilde yüklenmelidir.
- Kalem personeli ile ilişkiler, insan (personel) idaresi, amir-memur
ilişkilerinde temel normlar ve dikkat edilmesi gereken hususlar
doyurucu /etkili ve bilimsel metodoloji ile ve profesyonel kişiler
eliyle meslektaşlarımıza yüklenmelidir. Bu eğitim gerekirse uygu-
lamalı olarak da yapılabilmelidir.
- Davanın veya işlemin taraflarıyla, vatandaşlarla veya diğer kurum
mensupları ve temsilcileriyle ilişkilerimizde gözetilmesi gereken
kurallar, etkin / etkili dinleme, empati kurma, hâlden anlama, çö-
züm üretme metotları, davranış modelleri, insan ilişkileri, medeni