

TBB Dergisi 2015 (119)
Serkan KIZILYEL
137
takil bir dilekçeyle başvurabilirler.
69
Bununla birlikte, yargılaması de-
vam eden bir uyuşmazlıkta, temyiz ya da karar düzeltme dilekçesiyle
birlikte de başvurunun yapılması mümkündür. Bu takdirde, başvuru-
nun yapıldığı yargısal merci, dilekçenin bir örneğini içtihatları birleş-
tirme istemi yönünden değerlendirmek üzere Danıştay Başkanlığına
gönderir.
İçtihatları birleştirme başvurusu için süre şartı aranmamaktadır.
70
Uzun yıllar önce verilen kararlar esas alınarak içtihatların birleştiril-
mesi talep edilebilir. Bununla birlikte, dilekçede gösterilen kararlarda-
ki hukuki uygulamanın değişmemesi, aynı yaklaşımın halen uygula-
nıyor olması gerekir. Yine, bu kararların münferit değil, devam eden
hukuki yaklaşımın bir parçası olması da zorunludur.
Danıştay Başkanına bu tür başvurularda verilen değerlendirme
olanağının kapsamı önem arz etmektedir. Danıştay Başkanı, doğal
olarak, başvuruda içtihatları birleştirmenin şartlarının oluşup oluşma-
dığına göre bir değerlendirme yapmaktadır. Dolayısıyla başvurunun
Kurul önüne gelmesi halinde, Kurulun işin esasına geçmeden önceki
ilk aşamada yapması gereken tüm değerlendirmeler, Danıştay Başka-
nı tarafından da yapılmaktadır. Şu halde, Danıştay Başkanı aykırı ve
uyumsuz olan birden fazla kararın bulunup bulunmadığını ve sevk
için lüzum şartının oluşup oluşmadığını değerlendirmektedir.
Bununla birlikte, Danıştay Başkanı tarafından yapılacak değerlen-
dirmenin Kurala göre daha genel ve yüzeysel olması gerekir. Önemli
hukuki sorunların Kurulda görüşülmesi sağlanmalıdır. Şu halde, açık
nedenlerin bulunması halinde başvurunun reddedilmesi; şartların
gerçekleşmesi halinde ise tartışmalı olan ya da ilk kez karşılaşılan du-
rumların Kurulda görüşülmesinin sağlanması yerinde olur.
3.3. Bölge İdare Mahkemesi Kararları Yönünden
Başvurabilenler
2575 sayılı Kanun sistematiğinde idari mahkemelere içtihatla-
rı birleştirme usulüne başvurma olanağı sunulmamıştır. Bununla
69
Yargılama hukukunun genel doğasına uygun olarak başvurunun yazılı olması
gerektiğine kuşku bulunmamaktadır. M. Kürşak Çoşkun, “İçtihatların Birleştiril-
mesi”,
Ankara Barosu Dergisi
, Ankara 2001, S. 1, s. 109. (87-146)
70
Kuru, s. 4952.