Background Image
Previous Page  142 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 142 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Serkan KIZILYEL

141

görmemesi halinde talep reddedilir. Başvurunun reddine ilişkin karar

Danıştay Başkanı tarafından imzalanarak ilgilisine tebliğ edilir.

74

Ret

kararına karşı bir itiraz yolu öngörülmemiştir. Başvurunun ciddi ve

yerinde görülmesi halinde, Danıştay Başkanı bu başvuruyu içtihatla-

rı birleştirmeye sevk edebilir. Bu takdirde, başvuruya esas numarası

verilerek yukarıda açıklanan Kurulun görüşme süreci başlamış olur.

Bazı hallerde durum bir karar vermeyi mümkün kılmayacak ka-

dar karmaşık yahut belirsiz olabilir. İşte bu tür durumlarda, Danıştay

Başkanı ön inceleme yaptırmaktadır. Fazla detaylı olmayan ön ince-

lemenin yapılması ve rapor hazırlaması için bir Danıştay üyesi gö-

revlendirilir. Ön incelemede istenen husus, başvuru konusunun içti-

hatları birleştirmeyi gerektirecek nitelikte olup olmadığının tespiti ile

sınırlıdır. Kanunda yer almayan önceleme, uygulamayla getirilen bir

yöntemdir. Ön inceleme raporunun hazırlanmasından sonra, Danıştay

Başkanı, ret veya Kurula sevk yönündeki iradesini, raporun sonucu ile

bağlı olmaksızın kullanabilmektedir.

5. Sonuç

Birçok nedene bağlı olarak bir hukuk normu farklı şekillerde yo-

rumlanabilmektedir. Bu yorumlardan birinin yargı tarafından kabul

edilerek benzer tüm olaylarda uygulanması beklenir. Böylece, hukuki

güvenliğin, öngörülebilirliğin ve eşitliğin

75

pekişmesi sağlanır. Bunun

gerçekleşebilmesi için yargı mensuplarının içtihat haline gelen yorum

ile kendilerini ahlaki olarak bağlı hissetmeleri gerekir.

Hâkimin yorum özgürlüğü öne çıkarılarak bu ahlaki yükümlü-

lüğün zayıflatılması halinde, hukuki bağlayıcılığı olan bir usulün ka-

bul edilmesi zorunlu hale gelir. Ahlaki bağlayıcılığın yaygın olmadığı

Türk idari yargı uygulamasında, uygulama birliğini sağlayacak etkin

bir usul de içtihatları birleştirmedir. Bu yönüyle bakıldığında, içtihat-

ları birleştirme kararlarının pek çok faydası vardır.

Beklenen faydanın sağlanabilmesi için bu usulün daha etkin kul-

lanılması gerekir. Buna karşın, Danıştay’ın içtihatları birleştirme usu-

74

Danıştay Başkanı tarafından başvurucuya hitaplı olarak verilen ret kararları her-

hangi bir yerde yayımlanmadığından tarih ve sayısı verilerek buraya taşınması

uygun görülmemiştir.

75

Hukuk kurallarının tüm ülke çapında herkese aynı şekilde uygulanması eşitlik

ilkesinin bir gereğidir. Coşkun, s. 101.