

TBB Dergisi 2015 (119)
Serkan KIZILYEL
141
görmemesi halinde talep reddedilir. Başvurunun reddine ilişkin karar
Danıştay Başkanı tarafından imzalanarak ilgilisine tebliğ edilir.
74
Ret
kararına karşı bir itiraz yolu öngörülmemiştir. Başvurunun ciddi ve
yerinde görülmesi halinde, Danıştay Başkanı bu başvuruyu içtihatla-
rı birleştirmeye sevk edebilir. Bu takdirde, başvuruya esas numarası
verilerek yukarıda açıklanan Kurulun görüşme süreci başlamış olur.
Bazı hallerde durum bir karar vermeyi mümkün kılmayacak ka-
dar karmaşık yahut belirsiz olabilir. İşte bu tür durumlarda, Danıştay
Başkanı ön inceleme yaptırmaktadır. Fazla detaylı olmayan ön ince-
lemenin yapılması ve rapor hazırlaması için bir Danıştay üyesi gö-
revlendirilir. Ön incelemede istenen husus, başvuru konusunun içti-
hatları birleştirmeyi gerektirecek nitelikte olup olmadığının tespiti ile
sınırlıdır. Kanunda yer almayan önceleme, uygulamayla getirilen bir
yöntemdir. Ön inceleme raporunun hazırlanmasından sonra, Danıştay
Başkanı, ret veya Kurula sevk yönündeki iradesini, raporun sonucu ile
bağlı olmaksızın kullanabilmektedir.
5. Sonuç
Birçok nedene bağlı olarak bir hukuk normu farklı şekillerde yo-
rumlanabilmektedir. Bu yorumlardan birinin yargı tarafından kabul
edilerek benzer tüm olaylarda uygulanması beklenir. Böylece, hukuki
güvenliğin, öngörülebilirliğin ve eşitliğin
75
pekişmesi sağlanır. Bunun
gerçekleşebilmesi için yargı mensuplarının içtihat haline gelen yorum
ile kendilerini ahlaki olarak bağlı hissetmeleri gerekir.
Hâkimin yorum özgürlüğü öne çıkarılarak bu ahlaki yükümlü-
lüğün zayıflatılması halinde, hukuki bağlayıcılığı olan bir usulün ka-
bul edilmesi zorunlu hale gelir. Ahlaki bağlayıcılığın yaygın olmadığı
Türk idari yargı uygulamasında, uygulama birliğini sağlayacak etkin
bir usul de içtihatları birleştirmedir. Bu yönüyle bakıldığında, içtihat-
ları birleştirme kararlarının pek çok faydası vardır.
Beklenen faydanın sağlanabilmesi için bu usulün daha etkin kul-
lanılması gerekir. Buna karşın, Danıştay’ın içtihatları birleştirme usu-
74
Danıştay Başkanı tarafından başvurucuya hitaplı olarak verilen ret kararları her-
hangi bir yerde yayımlanmadığından tarih ve sayısı verilerek buraya taşınması
uygun görülmemiştir.
75
Hukuk kurallarının tüm ülke çapında herkese aynı şekilde uygulanması eşitlik
ilkesinin bir gereğidir. Coşkun, s. 101.