Background Image
Previous Page  139 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 617 Next Page
Page Background

Danıştay İçtihatları Birleştirme Usulünün Formel İşleyişi Üzerine

138

birlikte, 18.6.2014 tarih ve 6545 sayılı Kanunla 2576 sayılı Kanuna

eklenen 3/C maddesi ile bu usulü işletme konusundaki Danıştay

tekeline son verilmiştir. Hükme göre, benzer olaylarda, aynı veya

farklı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki

kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde, re-

sen veya ilgili bölge idare mahkemesi dairelerinin ya da istinaf yolu-

na başvurma hakkı bulunanların bu aykırılığın veya uyuşmazlığın

giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin uygun gö-

rülmesi hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştay Başkanlı-

ğına iletmek konusunda bölge idare mahkemesi başkanlar kurulu

yetkili kılınmıştır.

71

Düzenleme ile aynı ya da farklı bölge idare mahkemesi daireleri-

nin kesin kararları arasındaki aykırılık ve uyuşmazlıklar yönünden

içtihatları birleştirme usulünü işletme yetkisi münhasıran bölge idare

mahkemesi başkanlar kuruluna verilmiştir. Böyle bir ihtiyacın belir-

mesi halinde, bölge idare mahkemesi bu yetkisini resen kullanabilir.

Bu durumda, başkanlar kurulu usulü işletme anlamında doğrudan

başvuru yapabilecek son grubu oluşturmaktadır. Başvurunun yapıl-

ması halinde konu Kurulda görüşülmek durumundadır.

Öte yandan, içtihatların birleştirmesini bölge idare mahkemesi da-

irelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunan tarafların iste-

meleri halinde, başkanlar kurulu bir değerlendirme yapmak durumun-

dadır. Bu başvuru üzerine konuyu içtihatları birleştirmeye sevk edip

etmemeye başkanlar kurulu yetkilidir. Daireler ile istinaf yoluna baş-

vurma hakkı bulunan taraflar, dolaylı başvurabilen grubuna dahildir.

2576 sayılı Kanunun 3/C maddesine eklenen bu düzenlemenin

yürürlüğe girip girmeyeceği, girecek ise ne zaman gireceği ve yürür-

lüğe girmesi halinde bölge idare mahkemesi kararları arasında içtihat

birliğini sağlayıp sağlamayacağı konusunda bir belirlilik bulunma-

maktadır. Bununla birlikte, düzenlemenin iki bakımdan eksik olduğu

savunulabilir. Bunlardan birincisi, bölge idare mahkemelerinin bir-

birine aykırı olan kararlarını, Danıştay’ın da içtihatları birleştirmeye

konu edebilmesi gerekir. Yetkinin Danıştay’da yer alan hiçbir makam

ve yargı merciine bırakılmaması doğru değildir. Bu yetkinin Kurul

71

Anılan hükmün 2576 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesi nedeniyle halen yürürlü-

ğe girmediği için içtihatları birleştirmeyle ilgili olarak sadece 2575 sayılı Kanunun

uygulanmaktadır.