

Danıştay İçtihatları Birleştirme Usulünün Formel İşleyişi Üzerine
136
gitmeye ve olumlu görev uyuşmazlığı çıkarmaya yetkili makamdır.
Danıştay Başsavcısının da aynı konuda farklı karar verildiğini tespit
etmesi halinde, bu usulü resen işletebilmesine olanak sağlanmıştır.
Son olarak Danıştay’ın yargısal mercileri olan dava daireleri ve
dava daireleri kurullarının da içtihatları birleştirme yoluna başvurma
yetkileri vardır.
64
Bu yönde başvuruda bulunan daire ya da kurulun
aykırı olduğu belirtilen kararlardan birinin karar vericisi olması bek-
lenir. Ancak Kanunda böyle bir zorunluluk bulunmamaktadır. Daire
ve kurulların, bu usulü işletmeleri, bir ara kararı ile olur. Karar, baş-
kan ve üyeler tarafından imzalanarak gereğinin yapılması için Kurula
gönderilir.
3.2. Dolaylı Başvurabilenler
Doğrudan başvurulardan farklı olarak dolaylı başvuranların bu
usulü salt kendi iradeleriyle işletmeleri mümkün değildir. 2575 sayılı
Kanunun 40. maddesine göre, aykırı kararlarla ilgili kişiler, içtihatların
birleştirilmesi için Danıştay Başkanlığına başvurabilirler. Burada, ilgi-
li kişiler ile Kurul arasına, Danıştay Başkanının iradesi gibi bir filtre
konulmuştur. Kanun koyucu, böyle yapmakla bu usulün bir kanun
yoluna dönüştürülmesini ve sık karar almasını önlemek istemiştir.
Düzenlemede geçen “aykırı kararlarla ilgili kişiler” ibaresi yeterli
açıklıkta olmadığından, değerlendirme konusundaki takdir Danıştay
Başkanına bırakılmıştır. İlgili kişilerin kapsamına, sadece aykırı ka-
rarların tarafları girmektedir. İlgili kişilerin, içtihatları birleştirmeye
başvurma konusunda güncel bir menfaatinin bulunması şart değil-
dir.
65
Başvuran davacı taraf
66
olabileceği gibi davalı idare
67
de olabilir.
Bununla birlikte, idare mahkemesinin içtihat talep etmesi üzerine de
konunun içtihadı birleştirmeye sevk edildiği görülmüştür.
68
Ancak bu
son durumun, kanun metni ile bağlaşmadığı söylenebilir.
İlgili kişilerin başvurması için bir şekil şartı bulunmamaktadır.
İlgililer, Danıştay Başkanlığına veya Kurul Başkanlığına hitaplı müs-
64
Bkz. DİBK, 2.7.2008, E:2008/1, K:2012/1.
65
Kuru, s. 4952.
66
Bkz. DİBK, 20.5.1982, E:1981/2, K:1982/3.
67
Bkz. DİBK, 14.11.2002, E:2002/2 K:2002/5.
68
Ankara 5. İdare Mahkemesi, 19.1.2001, E:2000/1484, K:2001/36 kararı üzerine
bkz. DİBK, 14.11.2002, E:2002/1, K:2002/4.