

Transfer Fiyatlandırmasının Hukuki Niteliği
146
Vergi mükellefleri özel hukuk biçimlerini ve kurumlarını olağan
kullanımları dışında kötüye kullanarak vergi kaçırma amacı güdü-
yorlarsa, bu amaca yönelik sözleşmelere “
peçeleme sözleşmeleri
” adı ve-
rilir.
11
Peçeleme, borçlar hukukunun muvazaa kavramı ile benzerlik
gösterir. Her ikisinde de gerçek irade ile açıklanan arasında kasıtlı bir
uyumsuzluk vardır.
12
Kanunların yorumu, kanun koyucunun, kanun
metninde belirtilmiş olan iradesinin tespiti ve bu iradeye göre kanun
metninin gerçek anlamının belirlenmesi amacıyla yapılır. Gerçekten
de kanun, metinleri itibariyle her şeyin kolaylıkla anlaşılmasına veya
metnin bütün olaylara kolaylıkla uydurulmasına her zaman imkân
vermez. Bir metin içindeki bir cümleden, bir ibareden veya terimden
farklı anlamlar çıkarılabilir.
13
Değinilen hükümlerle vergi hukukunda hukuki pozitivizmin de-
yimsel (lâfzî), tarihi ve sistematik yorum yöntemlerinin yanı sıra sos-
yolojik hukuk okulunun amaçsal yorum yöntemi de kabul edilmiştir.
Deyimsel (lâfzî) yorum yöntemi dışındaki yöntemler, kanun metninin
açık olmadığı durumlarda ve vergilerin kanuniliği ilkesinin sınırları
içinde geçerlidir.
14
Kıyas yasağı ekonomik yaklaşım ilkesinin sınırını
oluşturur.
15
Vergi hukukunda kıyas yasağı maddi vergi hukukuyla,
bir diğer deyişle vergi ilişkisinin özüyle ilgilidir. Vergi boşluğu kıyas
yoluyla doldurulmaz. Bunun temel nedeni vergilerin kanuniliği ilkesi-
dir.
16
Aksi halde kanunun esprisi ve metni dikkate alınmamış ve yeni
11
Yusuf Karakoç, Genel Vergi Hukuku, 5. Baskı, Ankara, 2011, s. 167; Doğan Şenyüz,
Mehmet Yüce, Adnan Gerçek, Vergi Hukuku, Genel Hükümler, 6. Baskı, Bursa,
2015, s. 60.
12
Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 06/12/1996 tarih ve 1996/320
Esas, 1996/410 Karar sayılı kararından.
13
Akif Erginay, Vergi Hukuku, 6. Bası, Ankara, 1977, s. 45.
14
Muallâ Öncel, Ahmet Kumrulu, Nami Çağan, Vergi Hukuku, 23. Bası, Ankara,
Eylül, 2014, s. 24.
15
143 Sıra
No.luVergi Usul Kanunu Genel Tebliği m. I-A: “(…) kanun hükümleri-
nin kanuna hâkim olan hukuki düşüncenin sınırlarını aşacak şekilde genişletilerek
yorumlanmaması ve kıyas yolu ile başka hadislere teşmil edilmemesi gerekir. Ka-
nunda diğer bir hükme atıf yapıldığı durumda bile kanunun öngördüğü sınırlar
içinde kalınmalıdır. Ayrıca, kanun hükümlerinin açık olmaması veya kanunda
birbiriyle çelişen hükümlerin bulunması halinde, objektif hüsnüniyet kuralı gözö-
nünde tutularak yorum yapılması esastır. Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
ise, hüküm koyacak kanun boşluklarının doldurulması kuralı vergi hukukunda
kullanılamaz.”, RG, 14/07/1981, 17402.
16
Nevzat Saygılıoğlu, Vergi Hukukunda Yorum, Ankara, 1987, s. 74. “Vergilendir-
mede belirsizlik ve keyfiliği önlemeye yönelik en temel hüküm vergilerin kanunili-