Background Image
Previous Page  216 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 216 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Erdem ERCAN

215

mizlik hizmetlerinden yararlanan

tüm

binalar

üzerinden alın

dığın-

dan, gerek

üretim

gerekse de tüketim birimlerince oluşturulan katı

atıkların ve atık suların, yani doğrudan su ve toprak kirliliğine neden

olan faaliyetlerin

çevre üzerinde yarattığı negatif dışsallı

klar

ın

(kir-

lilik maliyetinin) içselleştirilmesini amaçlamaktadır. Lakin su ihtiyacı-

nı belediyece tesis edilmiş su şebekesinden karşılayan konutlarda katı

atık miktarları gözetilmeksizin yalnızca su tüketim miktarları esas

alınmak suretiyle vergi miktarının belirleniyor olması ve su tüketim

bedelinin vergi matrahı olması sebebiyle

çevre temizlik vergisi va-

sıtasıyla

negatif dışsallığın tam anlam

ıyl

a içselleştirilmesi mümkün

olamamaktadır. Vergi miktarı binaların niteliklerine göre belirlenen

binalar

açısından ise durum daha

da olumsuzdur. Keza katı atık ve

atık su yönünden bir tespitin yapılabilmesi bu yolla imkânsıza yakın-

dır. Bina nitelikleri ile katı atık ve atık su miktarının ve bunun ya-

ratt

ığı maliyetin hesaplanmasının güçlüğü sebebiyle, negatif dışsal

maliyetin bu

binalar bakımından da gerçek anlamda içselleştirilmesi

olası değildir.

Tümbuolumsuzluklarakarşın,

çevresel

motivasyonlakonulması,

15

mükelleflerini en azından konutlardaki su tüketimini azaltmaya yön-

lendirebilmesi bakımından kısmi

önleyici

lik vasfının bulunması, kir-

lilik üreten birimlerin oluşturduğu negatif dışsallıkların

kısmen

de

olsa içselleştirilmesine hizmet etmesi,

çevre

politikaları açısındansa

önleme

16

ve ‘kirleten öder’

17

ilkelerini işlevsel kılması gibi hususlar

Çevre T

emizlik Vergisini

Ülkemizin

yegâne çevre vergisi konumuna

taşımaktadır.

15

Nitekim bir verginin çevre vergisi sayılabilmesi için, o verginin öncelikle, çev-

resel amacı gerçekleştirecek mekanizmaları tesadüfen değil, kanun koyucunun

bilinçli iradesiyle ve kasıtlı olarak içermesinin, bir başka deyişle verginin çevresel

motivasyonla konulmasının gerektiği haklı olarak ifade edilmektedir. Bkz. Ali De-

ğirmendereli, “Türk Vergi Sisteminde Uygulanan Bazı Vergilerin Çevresel Ver-

gi Kavramı Bakımından Değerlendirilmesi”,

Vergi Sorunları Dergisi,

S. 174, Mart

2003, s. 117.

16

Bu ilke ile, bir takım fiiller neticesinde ortaya çıkması muhtemel çevresel zarar-

ların önlenmesi ve tabii kaynakların dikkatli kullanımı suretiyle sürdürülebilir

çevrenin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Reiner Schmidt, Einführung in das

Umweltrecht, Verlag C. H. Beck, 4. Auflage, München, 1995, s. 4.

17

Bu ilke, çevre hukukunun ilk ve en temel ilkelerinden birisi olup; “kirliliğin be-

delinin kirletene ödettirilmesi” veya “kirletenin kirliliğin maliyetine katlanması”

şeklinde tanımlanması mümkündür. Bkz. Turgut, s. 117.