Background Image
Previous Page  534 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 534 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Sami DOĞRU

533

de edilebilir.

133

Bu İngiltere - Fransa arasındaki

Kanal Adaları Davasında

ve

St. Pierre and Miquelon D

avasında uygulanmıştır.

Ters taraftaki adalarla ilgili devlet uygulamalarında, adanın et-

rafında yarım daire şeklinde bir deniz yetki alanı oluşturulmuştur.

134

1968 tarihli İran-Suudi Arabistan Anlaşması,

135

Suudi Arabistan ta-

rafındaki İran’a ait

Farchi Adasının

etrafında 12 millik bir daire oluş-

turmuştur. 1971 tarihli İtalya-Tunus Anlaşması,

136

Tunus tarafında

bulunan ve İtalya’ya ait

Lampione

,

Lampedusa

, ve

Pantelleria

adalarının

etrafında 12 millik yarım daire oluşturmuştur. 1993 tarihli Kolombiya

- Jamaika Anlaşması

137

ilginç çözüm getirmiş ve Kolombiya’ya ait ka-

yalıkların etrafında 12 millik yarım daireler oluşturmuştur. Bu tür du-

rumlarda, bir adanın diğer bir devletin kıyısına olan etkisi ile ilgili zor

sorularla da karşı karşıya kalınabilmektedir. Örneğin, Avustralya’ya

ait

Boigu

ve

Saibai

adalarının Papua Yeni Gine sahilinin 3-4 mil yakı-

nında bulunması nedeniyle, 1978 tarihli Avustralya - Papua Yeni Gine

Anlaşması’nda

138

bu tür zorluklarla karşılaşılmış; sahilin 6 milden ya-

kın olduğu kara tarafında basitleştirilmiş

eşit uzaklık

çizgisi belirlen-

miş, deniz tarafında ise Avustralya’nın bütün adalarının karasuları 3

mil ile sınırlandırılmıştır.

Bu bilgiler ışığında, Ege Denizi’ni Akdeniz’den ayıran ve Yunanis-

tan ana kıtasına uzak konumda olan

Girit, Kaşot, Kerpe

ve

Rodos

adalar

ile Anadolu sahiline çok yakın olan

Meis, Karaada

ve

Fener Adası

Türki-

ye ile Yunanistan ve Türkiye ile Kıbrıs arasında yapılacak bir sınırlan-

dırma anlaşmasında ‘ilgili durum’ oluşturacaktır. Bu kapsamda, ters

taraftaki bu adalar etrafında, yargı kararları ve devlet uygulamaları

doğrultusunda, karasuları genişliğinde ve yarım daire şeklinde sınır

çizgisi oluşturulması yukarıda belirtilen hem yargı kararları hem de

devlet uygulamaları ile uyumlu olacaktır.

133

Kriangsak Kitticharaisaree, The Law of the Sea and Maritime Boundary Delimita-

tion in South-East Asia, Oxford University Press, New York, 1987, s. 94.

134

Bununla birlikte, adalara tam etki veren anlaşmalar da vardır. Bkz., Bowett, op.

cit., s. 144-147.

135

“Report Number No. 7-7”, International Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s.

1519.

136

Ibid., s. 1611.

137

Tanaka, Predictability and Flexibility in the Law of Maritime Delimitation, op. cit.,

s. 199; “Report Number No. 2-18”, International Maritime Boundaries, Vol. III, ,

op., cit., s. 2179.

138

“Report Number No. 5-3”, International Maritime Boundaries, Vol. I, op., cit., s. 929.