Background Image
Previous Page  535 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 535 / 617 Next Page
Page Background

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...

534

Diğer taraftan, kapalı veya yarı kapalı deniz alanlarının sınır-

landırılmasında ters taraftaki adalar bazen farklı bir ‘ilgili durum’

oluşturur:

‘kapatmama (non-encroachment)

. Özellikle kıta sahanlığı ge-

nişliğinin tespitinde mesafe unsurunun kabul edilmesiyle birlikte, sı-

nırlandırma çizgisinin, her devlete kıyılarına yakın alanları bırakma-

sını sağlaması gerektiği kabul edilmiştir. Yani bir devletin yakınındaki

deniz alanını bir başka devlete vermekle sonuçlanan bir sınırlandırma

metodunun hakkaniyete aykırı olduğu vurgulanmıştır

.

.

139

Bu kapsam-

da, hem Meis ve yakınındaki diğer adalar hem de Kıbrıs Adası bu ‘il-

gili durum’ kapsamında değerlendirilerek sınırlandırma çizgisi belir-

lenmeli, yani Türkiye’nin Anadolu kıyılarının

ipso facto

ve

ab inito

kıta

sahanlığı hakları korunmalıdır.

(b) Ada Devletleri

Ada devletinin diğer kıta devleti kıyıları karşısındaki durumunu

en iyi özetleyen karar 1985 tarihli Malta-Libya Davasıdır. Mahkeme

ada devleti Malta’ya Libya karşısında tam etki vermemiştir. Bunun ne-

deni de sınırlandırılacak bölgeye bakan sahiller arasındaki 1:8 oranın-

da Libya lehine olan farklılıktır.

140

Doğu Akdeniz’de Kıbrıs Adası’nın

durumu da buna benzerlik arz etmektedir. Türkiye ile Kıbrıs Adası

arasında yapılacak bir sınırlandırmada, Türkiye’nin kıyı uzunluğu

ile Kıbrıs’ın sınırlandırılacak alana bitişik kıyı uzunluğu arasındaki

fark belirleyici olacaktır. Nitekim Türkiye ile KKTC arasında yapılan

“Akdeniz’de Kıta Sahanlığı Sınırlandırması Hakkında Anlaşma”da,

başlangıçta iki sahil arasında belirlenen

geçici ortay hat

Türkiye lehine

KKTC kıyılarına doğru yaklaştırılmıştır.

141

b. Coğrafi Olmayan Faktörler

Sınırlandırmada hakkaniyetin sağlanmasının, sadece coğrafi un-

surların dikkate alınması ile değil, diğer bütün ‘ilgili unsurların’ yani

139

Örneğin, Maine Körfezi Davası, I.C.J. Reports 1984, par. 92, 98; Court of Arbitration

for the Delimitation of Maritime Areas Between Canada And France: Decision In

Case Concerning Delimitation of Maritime Areas (St. Pierre and Miquelon), June

10, 1992, Canada/France Arbitration, 31 I.L.M. 1145 (1992), s. 1170, par. 70. http://

www.jstor.org/stable/pdf/20693736

(e.t.:13 Mart 2015)

140

I.C.J. Reports 1985, op., cit., s. 44-46, par. 74-75; Ayrıca bkz., Bowet, op., cit., s. 133.

141

Bkz. supra., s. 13.