

TBB Dergisi 2015 (120)
Yusuf Ziya POLATER
317
giderek suç duyurusunda bulunabilir. Polis ve jandarma hemen bir
tahkikat başlatır ve tahkikatın sonucunu Cumhuriyet savcısına ya da
yardımcısına iletir.
73
3. Savcının Soruşturmayı Bizzat Kollukla Yaptığı Uygulama
Bu uygulamada savcı ve kolluk suç soruşturmasını birlikte yürüt-
mektedirler. Yerel emniyet müdürü kolluğun ve dahi savcının amiri
konumundadır.
74
Danimarka, Norveç ve İzlanda gibi İskandinav ül-
kelerinde uygulanan bu sistemde yerel seviyede kolluk ve savcılık
birimleri iç-içe girmiş durumdadır. Bu ülkelerde savcı genel denetim
yetkisine sahiptir.
75
4. Soruşturmanın Kolluğun İnisiyatifinde Yürütüldüğü
Uygulama
İngiltere, Galler ve İrlanda’da uygulanan bu sistemde, kolluk suç
soruşturmasını savcıdan bağımsız olarak yürütmektedir ve savcıyla
bu konuda temasa geçmek zorunda değildir. Bu ülkelerde soruştur-
manın hukuka uygun yürütülmesinden kolluk sorumludur. Öte yan-
dan uygulamada kolluğun karmaşık soruşturmalarda sıklıkla savcı-
nın görüşüne ve önerisine başvurmaktadır.
76
Savcının kolluk üzerinde
doğrudan yetkisi yok ise de savcı toplanan delillerin hukuka aykırı
toplanmış olması ya da delillerin eksik toplanmış olması durumların-
da dava açmayarak kolluk üzerinde dolaylı bir denetim gerçekleştire-
bilir. Benzer şekilde Avusturya ve İsveç gibi bazı ülkelerde, kolluğun
soruşturmayı hukuka uygun yürütmesi noktasında savcıya herhangi
bir denetim rolü verilmemiştir. Bu görev emniyet makamlarınca yeri-
ne getirilmektedir.
77
73
Jean-Jacques Heıntz, “Fransız Savcılık Teşkilatına Kısa Bir Bakış”, Avrupa’da
ve Türkiye’de Kolluk-Adalet İlişkileri Sempozyumu, 28-30 Kasım 2005,( Editör:
Burcu Ertem), Türkiye Adalet Akademisi Yayınları, Ankara, 2006, s. 154.
74
Eryılmaz, “Yeni Ceza Muhakemesi Kanununun Savcı Modeli ve Bu Modelin
Diğer Avrupa Konseyi Üyesi Ülkelerle Karşılaştırması”, s. 415.
75
Tak, s. 132.
76
Tak, s. 133.
77
Eryılmaz, “Yeni Ceza Muhakemesi Kanununun Savcı Modeli ve Bu Modelin
Diğer Avrupa Konseyi Üyesi Ülkelerle Karşılaştırması”, s. 415.