Background Image
Previous Page  494 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 494 / 617 Next Page
Page Background

REKLAM HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN AVRUPA

BİRLİĞİ, ALMAN VE TÜRK HUKUKLARINDA

TÜKETİCİ ÖLÇÜTÜ: AVRUPA BİRLİĞİ ADALET

DİVANI’NIN “GUT SPRINGENHEIDE” KARARI

ÜZERİNDEN BİR İNCELEME

CONSUMER CRITERIA IN THE EU, GERMAN AND TURKISH

LAWS FROM THE PERSPECTIVE OF ADVERTISING LAW: AN

ANALYSIS ON THE “GUT SPRINGENHEIDE” JUDGMENT OF THE

EUROPEAN COURT OF JUSTICE

Koray GÜVEN*

Özet:

Tüketici ölçütü, reklamlarda yer alan ibarelerin yanıltıcı

olup olmadığı belirlenirken büyük önem arz eder. Varsayılan tüketici

ne kadar az bilgili, dikkatli ve anlayışlı ise ona yönelen reklamın aldatıcı

olduğuna hükmedilme olasılığı o kadar güçlenecektir. Ölçüt bu neden-

le yalnızca tüketicinin korunması politikası bakımından değil, piyasa-

daki katılanlardan olan girişimci ile tüketici – bir başka deyişle reklam

veren ve reklamın kendisine yöneldiği katılımcı- arasındaki menfaat

dengesini ilgilendiren haksız rekabet politikası bakımından da önemli-

dir. Bu çalışmada, şimdiki ismiyle ABAD tarafından 1998 yılındaki “Gut

Springenheide” içtihadı ile şekillendirilen “ortalama bilgili, dikkatli ve

anlayışlı tüketici” ölçütü ve bu ölçütün somutlaştırılma biçimleri AB,

Alman ve Türk Hukukları bağlamında incelenecektir.

Anahtar Kelimeler:

Gut Springenheide Kararı, Tüketici Kriteri,

Aldatıcı Reklam, Haksız Rekabet Hukuku, Tüketicinin Korunması

Abstract:

Consumer criterion holds importance in determining

whether a statement in an advertisement is misleading. The less in-

formed, circumspect and observant consumer is assumed; the more

would be the likelihood to rule that an advertisement is misleading.

Hence it is significant not only from the perspective of protection of

consumer policy but also from the perspective of the unfair compe-

tition policy which concerns the balance between the interests of

supplier and consumer namely the participants in the market who

respectively orders the advertisements and is addressee of it. In this

paper, the criteria “average consumer who is reasonably well infor-

med and reasonably observant and circumspect” formulated by ECJ

will be examined in the contexts of EU, German and Turkish laws.

Keywords:

Gut Springenheide Decision, Consumer Criteria,

Misleading Advertising, Unfair Competition Law, Protection of Con-

sumers

*

LL.B Bilkent Üniversitesi, Hukuk Fakültesi 2015