

Reklam Hukuku Perspektifinden Avrupa Birliği, Alman ve Türk Hukuklarında Tüketici Ölçütü: ...
496
a.
Hangisi uygun olan ölçüttür: Bilgili ortalama bir tüketicinin mi
yoksa vasat bir tüketicinin görüşü mü?
b.
Yanılan tüketicilerin toplam tüketici sayısı içindeki oranı, yüz-
desel anlamda ifade edilebilir mi?
3.
Eğer yalnızca hukuki yoruma açık objektif bir tüketici ölçütü
kabul edilmeli ise bu ölçüt nasıl tanımlanabilir?”
Eğer tüketicinin gerçek beklentileri ölçüt olarak belirlenirse, piya-
sa araştırması yapılmadan bu beklentinin ortaya çıkarılması mümkün
olmayacaktır. Başka bir deyişle, reklamın yöneldiği tüketici kitlesinin
beklentileri, anket yaptırılması veya bilirkişi raporu istenmesi yoluyla
belirlenecektir. Hukuki yoruma açık nesnel tüketici ölçütünün benim-
senmesi durumunda ise mahkeme bu yollara başvurmaksızın, hitap
edilen tüketicinin nasıl olması gerektiğine dair bir model belirleyerek
bu tüketici modelinin söz konusu reklam yoluyla aldanıp aldanmadı-
ğını tespit edecektir.
8
C. ABAD’IN CEVABI
Mars (1995) ve Nissan (1992) gibi daha önceki kararlarına gönder-
mede bulunan ABAD, bu kararlarında ortalama bilgili, dikkatli ve an-
layışlı bir tüketicinin varsayılan beklentilerinin ölçüt aldığını belirtir.
Bu kararlarda Divan, bilirkişi raporu veya anket isteminde bulunmak-
sızın karar vermiştir. Buna karşılık yeterli veriye sahip olmadığı veya
önündeki verilerden bir çözüme ulaşılmasının mümkün olmadığı
durumlarda, aldatıcılığın belirlenmesinin ulusal mahkemelere bıra-
kıldığını ifade etmiştir. Topluluk Hukukunda herhangi bir kısıtlayıcı
hüküm bulunmadığından, ulusal mahkemeler gerekli gördükleri du-
rumlarda anket veya bilirkişi raporu isteminde bulunma konusunda
özgürdürler. Ayrıca bu araştırma sonucunda belirlenen yüzdesel ora-
nın –aldanan tüketicilerin, reklamın yöneldiği toplam tüketiciler için-
deki yüzdesi- reklamın aldatıcılığına hükmedilmesi için yeterli olup
olmadığına da kendi ulusal hukukuna göre karar verecektir.
Böylece divan, tüketicilerin gerçek beklentileri ile hukuki yoruma
açık nesnel bir tüketici ölçütleri arasından ikincisini seçmiştir. Bu nes-
nel tüketici ölçütünü ise “ortalama bilgili, dikkatli ve anlayışlı tüketi-
8
Schulze\Schulte-Nolke\Jones s. 227