Background Image
Previous Page  498 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 498 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Koray GÜVEN

497

ci” olarak belirlemiştir. Tüketicinin gerçek beklentilerinin belirlenme-

si için anket ya da bilirkişi raporuna başvurulması ise yalnızca istisnai

biçimde, “özel zorlukların” varlığı halinde gereklidir.

9

II. TÜKETİCİ ÖLÇÜTÜ

A. TOPLULUK HUKUKUNDA TÜKETİCİ ÖLÇÜTÜ

1. Genel

84/450 sayılı Aldatıcı Reklamlara İlişkin Yönerge, hitap ettiği ki-

şileri aldatan veya aldatma ihtimali olan reklamları aldatıcı reklam

olarak kabul ederken, aldatılmanın gerçekleşeceği grup olan tüketici

grubu için herhangi bir kriter getirmemiştir. “Gut Springenheide” ka-

rarı ile (Avrupa Birliği Adalet Divanı – ABAD 1998), Topluluk Huku-

kundaki tüketici kriteri ilk defa açık bir biçimde “ortalama kendini bil-

gilendirmiş, dikkatli ve anlayışlı tüketici” biçiminde düzenlenmiştir.

10

Daha sonra bu kıstas 2005/29 sayılı Haksız İş Uygulamaları Hakkında

Yönerge ile ikincil hukukun yazılı kaynakları arasına da girmiştir.

2. Divan’ın Getirdiği Ölçüt ve Somutlaştırılması

Kararın verildiği tarih olan 1998 yılında Topluluk Hukukunda-

ki yazılı kural eksikliği neticesinde, söz konusu ölçütün belirlenmesi

ABAD’a düşmüştür. Divan kendisinin de referans verdiği üzere, daha

önce bu kriteri tam olarak ifade etmese de kritere işaret edecek bazı

değerlendirmeler yapmıştır. “Nissan”(1992) kararına göre bir reklamın

aldatıcı olduğuna “ancak reklamın hitap ettiği tüketicilerin önemli bir

bölümünün, düşük fiyatın paralel ithalatçı tarafından satılan araba-

lardaki daha az sayıda donanıma denk geldiğini bilmeden satın alma

kararı verdiği sabit bulunursa” hükmedilebilir.

11

Aynı doğrultuda

“Mars”(1995) adlı kararında, ürünün gramajının %10 artmasına rağ-

men, bu artışı gösteren işaretlemenin kutunun %10’undan fazlasını

kaplamasını aldatıcı reklam olarak kabul etmemiştir. Anlayışlı tüke-

tici kutu üzerinde gösterilen farkın %10’dan fazla olmasına aldanma-

9

Savaş Bozbel, Mukayeseli Hukukta ve Türk Hukukunda Karşılaştırmalı Reklam

Hukuku, Seçkin Yayınevi, Ankara 2006 s. 227

10

Schulze\Schulte-Nolke\Jones, s. 225

11

Hamdi Pınar, Das Recht der Werbung in der Türkei im Vergleich zum deutschen

und europäischen Recht, Peter Lang, Frankfurt 2003, s. 104