Background Image
Previous Page  499 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 499 / 617 Next Page
Page Background

Reklam Hukuku Perspektifinden Avrupa Birliği, Alman ve Türk Hukuklarında Tüketici Ölçütü: ...

498

yacaktır.

12

13

“Gut Springenheide” kararında ise önceki içtihatlarında

işaret ettiği bu ölçütleri toparlayarak “ortalama kendini bilgilendir-

miş, dikkatli ve anlayışlı tüketici” kriterini getirmiştir. Kararın ilgili

olduğu Alman hukuk düzenine pek yakın bir kıstas getirmeyen bu

ilke, aslında Birleşik Krallık ve Fransa’da önceden beri kullanılagel-

miş tüketici kriterlerinin karşılaştırmalı hukuk metoduna uygun bir

biçimde yapılandırılmasıdır.

14

ABAD getirdiği bu ölçüte göre ortalama tüketicinin somutlaş-

tırılmasında, anket düzenlettirilmesini Topluluk Hukukuna Aykırı

bulmamıştır. Ancak mahkemenin kendi bilgi ve görüşünün yeterli

olduğu durumda buna başvurulmaması gerektiğini, özel zorluklar

durumunda gidilecek bir yol olduğunu ifade etmiştir.

15

ABAD ayrıca

yanılan ya da yanılma ihtimali bulunan tüketicilerin yüzdesi konu-

sunda da kararda somutlaştırmaya gitmemiştir.

16

a. Dilbilgisi Açısından Yorumu

“Ortalama kendini bilgilendirmiş, dikkatli ve anlayışlı tüketici”

ölçütünün uygulanmasında ortaya çıkan ilk yorum sorunu “ortalama”

sıfatının yalnızca “kendisini bilgilendirmiş” ifadesini mi yoksa ayrıca

“dikkatli” ifadesini de mi nitelendirdiğidir. Kararın Almanca metnin-

de

17

bu konuda açıklık bulunmazken, İngilizce çevirisinde

18

ve Fran-

sızca çevirisinde

19

bu sıfatın her iki ifadeyi de nitelediği görülmek-

tedir.

20

21

Böylece varsayılan tüketicinin; dikkatli, bilgili ve anlayışlı

niteliklerinin, ortalama ölçüde olması öngörülmüştür.

b. Tüketici Gruplarına Göre Ayrım

Divan’ın getirdiği tüketici ölçütü, genel geçer ve tamamen somut

bir kriterden çok; sosyal, kültürel ve dil ile ilgili farklılıkları gözetme-

12

Hamdi Pınar, “Reklam Hukukunun Esasları”, Prof. Dr. Turgut Akıntürk’e Arma-

ğan, Beta Yayıncılık, İstanbul 2008 s. 536

13

Pınar, Das Recht der Werbung in der Türkei im Vergleich zum deutschen und

europäischen Recht s. 105

14

Lettl, s. 453

15

Bozbel, s. 227

16

Schulze\Schulte-Nolke\Jones, s. 227

17

“durchschnittlich informierter, aufmerksamer und verständiger Durchschnitts-

verbraucher”

18

“average consumer who is reasonably well-informed and reasonably observant

and circumspect”

19

“raisonnablement attentif et avise”

20

Lettl, s. 453

21

Bozbel, s. 221