Background Image
Previous Page  500 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 500 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Koray GÜVEN

499

ye uygun bir kıstas ortaya koyar. ABAD daha sonraki iki kararında –

Lifting (2000) ve Baby-Dry (2001) - dil ile ilgili farklılıkların tüketicinin

anlayışı üzerindeki etkisinin araştırılmasını doğru bulmuştur.

22

Buna

benzer şekilde, bütün bir toplumun değil, reklamın hitap ettiği kitle-

nin ortalamasının alınması gerekir.

23

Söz konusu grubun çocuk ya da

yaşlılar gibi özel olarak korunmaya gereksinimi olan bir grup olması

durumunda da tüketici üzerine düşen bilgi sahibi, dikkatli ve anla-

yışlı olma yükümü de belli ölçüde azaltılacaktır. Buna karşılık, rekla-

mın tüm tüketicilere hitap etmesi durumunda, korunmaya daha fazla

ihtiyaç duyan bu özel grupların korunması söz konusu olmayacaktır.

Bu koruma boşluğu, topluluk hukukunun bilinçli tercihidir. Bir baş-

ka deyişle, söz konusu tüketici kitlesinin ortalamasının altında bilgi

toplamış, dikkatli ve anlayışlı tüketici, korunmaya fazla gereksinimi

olan bir gruba (hasta, yaşlı, çocuk) dahil olduğundan hareketle özel

korumadan yararlanamayacaktır.

24

c. Tüketicinin Yükümleri

Yukarıda açıklandığı gibi rekabet politikasının da bir parçası olan

aldatıcı reklama karşı tüketicinin korunması sorununda, “Gut Sprin-

genheide” kararı ile ABAD, daha önce “Mars (1995)” kararı ile tüketi-

ciye yüklediği yükümü sistematize etmiştir. Buna göre tüketici sahip

olduğu haklara karşılık bazı bilgiler edinmek, dikkatli ve anlayışlı

davranmak gibi birtakım yükümler üstelenmelidir.

25

Bir başka deyiş-

le, Avrupa ortak pazarının dinamik işleyişi içinde, tüketici davranı-

şına ilişkin bazı zorunluluklar getirmektedir.

26

Ölçülülük prensibinin

sınırlarını çizdiği bu resimde, tüketicinin her bir somut duruma göre

yükümünün tam olarak ne olduğu ise Divan’ın içtihatları ile somutlaş-

tırılmaktadır.

27

Ortalama Bilgili Olma:

Gazete okuma, temel okul eğitimi gibi

günlük hayattaki yollarla kazanılan normal bir bilgi düzeyine sahip

olmayı ifade eder. ABAD’ın “Darbo” (2000) kararına göre, çilek reçe-

22

Lettl, s. 454

23

Bozbel, s. 225

24

Lettl, s. 454

25

Annette Nordhausen/Deborah Parry/Geraint Howells/Christian Twigg-

Flesner, The Yearbook of Consumer Law, Ashgate Publishing, 2009 s. 66, Google

Kitaplar’dan ulaşılabilir, (16 Ocak 2015’te erişildi)

26

Lettl, s. 455

27

a.g.e. s. 454