Background Image
Previous Page  501 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 501 / 617 Next Page
Page Background

Reklam Hukuku Perspektifinden Avrupa Birliği, Alman ve Türk Hukuklarında Tüketici Ölçütü: ...

500

linin “doğal” ibaresiyle satılması durumunda, ortalama bilgili bir tü-

ketici bunun kadmiyum ve kurşun gibi hava ve su kirliliği nedeniyle

doğada bulunan maddelerden arınmış anlamına gelmeyeceğini bilir.

28

Ortalama Dikkatli Olma:

Tüketicinin ilgili ürün hakkında, nor-

mal düzeyde bilgi toplaması ve bu bilgileri dikkate almasını ifade

eder.

29

Divan, ürünlere dayalı bir ayrım yapmaktadır. Arthur/Arthur et

Felicie (1999) kararı temel alındığında bu ürün sınıflandırması “tecrübe

ürünleri”, “araştırma ürünleri” ve “güven ürünleri” biçiminde yapılabi-

lir. “Tecrübe ürünleri”, günlük hayatta sıkça satın alınan, ucuz ve kısa

ömürlü ürünlerdir. Bunlarda tüketicinin dikkatli davranma yükümü

en azdır. Buna karşılık bu yüküm, otomobil gibi seyrek satın alınan ve

nispeten pahalı ürünler olan araştırma ürünleri için daha fazla ve ikinci

el otomobil gibi satıcının verdiği bilgilerin doğruluğuna güvenmeyi ge-

rektiren güven ürünleri için daha da yüksektir.

30

Böylece ürün çeşidine

bağlı olarak tüketicinin dikkat etme yükümü değişmekte, reklamın al-

datıcı olup olmadığının belirlenmesindeki kriter farklılaşmakta ve rek-

lam verenin sorumluluğu da, günlük ihtiyaca yönelik ürünlerden sey-

rek satın alınan ürünlere doğru gidildikçe esnemektedir. Tüketicinin

de tüm bu kıstaslara göre belirlenecek ortalama dikkati, ürünü sunanın

verdiği bilgilere göstermesi beklenir. Örneğin yine “Darbo”(2000) kara-

rına göre, “doğal” ibaresinin bulunduğu çilek reçelinin önce içindekiler

kısmını okuması beklenen tüketicinin, pektin maddesinin reçelde oldu-

ğunu, bunu okumadığı için bilmemesi aldatıcılık teşkil etmez.

31

32

Ortalama Anlayışlı Olma:

Tüketicinin topladığı bilgileri eleştirel

bir biçimde sorgulaması ve normal ölçüde sınıflandırması, ayrıca arz

edilen diğer ürünlerle karşılaştırarak karar vermesi beklenir. Yeni ger-

çeklere uyum sağlayan, öğrenebilen ve düşüncelerini değiştirebilen

bir tüketici tipi varsayılmaktadır.

33

34

3. 2005/29 Sayılı Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Yönerge

Topluluk hukukunun bir parçası olan yönerge gerekçesinde (18)

“makul derecede bilgili, dikkatli ve anlayışlı” tüketiciden bahsedil-

28

a.g.e. s. 454

29

Bozbel, s. 223

30

Lettl, s. 454, 455

31

Bozbel, s. 223

32

Pınar, Prof. Dr. Turgut Akıntürk’e Armağan s. 535-536

33

Bozbel, s. 223

34

Yukarıda değinilen “Mars” kararı bkz. II. 1. b.