Background Image
Previous Page  597 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 597 / 617 Next Page
Page Background

Hukuka Rağmen Kanun, Hâkimin Direnme Hakkı ya da Radbruch Formülünü Hatırlamak

596

içeriğinin doğru olup olmamasının önemi yoktur. Hukukla ahlak ara-

sında zorunlu kavramsal bağlantı yoktur.

58

Hukuki pozitivizmin bağdaşım tezine göre bir normun geçerlili-

ği, onun içeriğinin ahlaki niteliklerle ilişkili olması gerektiği görüşüne

dayanır ve yeterlilik ve geçerlilik şeklinde iki bileşeni vardır. Yeterlilik

bileşenine göre bir normun hukuken geçerli olabilmesi için ahlaki il-

kelerin içeriğini yeniden üretiyor olması yeterli koşuldur. Buna göre

yeterlilik bileşeni, resmen onaylanmamış bir normun ahlaki içeriği iti-

bariyle hukuken geçerli olabilmesinin yolunu açar. Gereklilik bileşene

göre bir normun hukuken geçerli olabilmesi için içeriğinin bir dizi ah-

laki ilkeyle uyumlu olması gerekir. Gereklilik bileşeni ise, resmi onay

görmüş hukuk kuralın ahlaki sınır getirmeyi mümkün kılar. Bir nor-

mun geçerli olabilmesi için, bazı ahlaki ilkelerin içeriğiyle mantıksal

bağlantısının olması gerekir.

59

Bağdaşım tezinin gereklilik bileşeni, Hart-Fuller tartışmasında

Fuller tarafından ileri sürülmüştür.

60

Fuller’e göre hukuki pozitivistler,

hukuku yetkili kaynaktan çıkıp vatandaşa dayatılan bir yapı olarak

algılar. Oysa hukuk, yönetenle yönetilen arasındaki işbirliğidir. İşbirli-

ğinin olmadığı hukuk zorbalıktır. Hukukun genel amacı, insan davra-

nışlarını genel kuralların yönetimine, rehberliğine bırakmaktır. Bu ge-

nel amaç, insanların birbiri ile iletişim kurmaları ve işbirliği yapmaları

şeklindeki diğer amaçlara hizmet eder. Bu amaçların gerçekleşebilme-

si için hukuk kurallarının insan davranışlarına rehberlik edecek kadar

öngörülebilir ve güvenliği sağlayıcı niteliklere sahip olması gerekir.

Bir hukuk sistemi, hukuk devleti idealini gerçekleştirebilmek için an-

laşılabilir amaçlara ve bu amaçları gerçekleştirebilecek araçlara sahip

olmalıdır. Bir hakim, kanunun amacını dikkate almadan onu doğru

yorumlayamaz. Bir kural, anlaşılabilir amaçlar içermezse ve asgari ye-

terli araçlara sahip olmazsa hukuk sayılamaz. Amaç, olan hukuk ile

olması gereken hukuk arasındaki mesafeyi kapatan bir standarttır.

61

Fuller’e göre hukuk, amaçsal bir faaliyettir. Hukuk, insan davra-

58

Heper, s. 66, 67

59

Hımma, s. 31

60

Hımma, s. 32

61

Aktaş, s. 63, 81, 103