Background Image
Previous Page  91 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 91 / 617 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türk Anayasa Mahkemesi’nin Basın Özgürlüğüne...

90

rarası bildiri ve sözleşmelerde

10

ifade özgürlüğü ile birlikte ele alınmış-

tır. Doktrinde de bazı yazarlar basın özgürlüğünü ifade özgürlüğünün

bir şekli ve ayrılmaz bir parçası olarak görmekte ve söz konusu özgürlü-

ğün ifade özgürlüğü kapsamında değerlerlendirilmesi gerektiğini ileri

sürmektedirler.

11

Diğer yandan her ne kadar söz konusu özgürlüklerin

kaynağını ifade özgürlüğü oluştursa da bu özgürlük çeşitlerinin her

birinin, kendine özgü yapıları ve sorunları olduğu, bu nedenle basın

özgürlüğü ve ifade özgürlüğünün ayrı maddelerde ve birbirlerinden

farklı şekilde düzenlenmeleri gerektiği, bu durumun teknik ve yapısal

zorunlulukların yanında, farklı fonksiyonları ifa etmelerinden de kay-

naklandığı ifade edilmektedir.

12

Nitekim basın özgürlüğünün yalnızca

düşüncenin basın araçları kullanılarak serbestçe açıklanması olarak sı-

nırlandırılamayacağı, bu özgürlüğün basın kuruluşlarının serbestçe ku-

rulup işletilebilmesini de kapsaması gerektiği, dolayısıyla basın özgür-

lüğü kavramının önemi ve özellikleri nedeniyle ayrı olarak ele alınması

gerektiği kabul edilmektedir.

13

Basının temel görevi, devlet mekanizmasının işleyişini denetleme

ve eleştiri yoluyla sapmaları önlemek olarak özetlenmektedir.

14

Bası-

Anayasasının 14. maddesine göre, “Herkes düşüncelerini, sözlü olarak, yazıyla ve

basın aracılığı ile hukuka uygun olarak açıklayabilir ve propagandasını yapabilir.

Basın özgürdür, sansür ve her türlü önleyici tedbir yasaklanmıştır.”; 1993 tarihli

Rus Anayasası’nın 29. maddesine göre, “Herkes düşünme ve konuşma özgürlü-

ğüne sahiptir...Kitle iletişim özgürlüğü garanti altındadır. Sansür yasaklanmış-

tır.”; Japon Anayasası’nın 21. maddesine göre, “Toplantı, konuşma basın ve tüm

ifade şekilleri özgürlükleri teminat altındadır.”

10

1789 tarihli İnsan ve Yurttaş Hakları Beyannamesi’nin 11. maddesi, Avrupa İnsan

Hakları Sözleşmesi’nin 10. maddesi.

11

Kılıçoğlu, age, s. 172; ayrıca bkz. Çetin Özek, Basın Özgürlüğünden Bilgilenme

Hakkına, Alfa Yayınları, İstanbul, 1. Baskı, 1999, s. 204.

12

Reyhan Sunay, Avrupa Sözleşmesinde ve Türk Anayasasında İfade Hürriyetinin

Muhtevası ve Sınırları, LDT Yayınları, Ankara, 2001, s. 129.

13

Metin Baykan, Avrupa İnsan Hakları Kararlarında Basın Özgürlüğü, Adalet Ya-

yınevi, Ankara, 2011, s. 28; ayrıca bkz. Kemal Şahin, İnsan Hakları ve Özgürlük

Boyutuyla İfade Özgürlüğü, Gerekçeleri ve Sınırları, On İki Levha Yayınları, İs-

tanbul, 2009, s. 149.

Nitekim bu doğrultuda, 1982 Anayasası’nın 26. maddesinde düzenlenen düşün-

ceyi açıklama ve yayma özgürlüğünün yanında, 28. maddede basın özgürlüğü ay-

rıca düzenlenmiştir. Söz konusu maddenin birinci ve ikinci fıkrasında “Basın hür-

dür, sansür edilemez. Basımevi kurmak izin alma ve mali teminat yatırma sartına

baglanamaz. Devlet, basın ve haber alma hürriyetlerini saglayacak tedbirleri alır”

ifadesi yer almaktadır.

14

Kayıhan İçel & Yener Ünver, Kitle Haberlesme Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul,

Yenilenmiş 7. Baskı 2007, s. 119.