Previous Page  169 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 169 / 473 Next Page
Page Background

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)

168

alan eylemin gerçekleştirilmesi yeterli olmayıp, tehlikelilik halinin gerçekleş-

mesi ya da gerçekleşmesinin mümkün bulunması zorunludur. Bu nedenle her

somut olay bakımından tehlikeye neden olma ögesinin varlığı aranmalıdır

”.

56

Örnek vermek gerekirse, hakkı olmadığı hâlde emniyet şeridini

kullanmak, tek başına bu suçu oluşturmazken, bu şekilde hareket

eden araçlar yüzünden şeridin tıkanması ve ambülansın geçememesi

nedeniyle varması gereken noktaya gecikerek ulaşması durumunda,

bu suç oluşur.

Öte yandan, doktrinde, sürücü belgesi geri alınmış veya iptal edil-

miş kişinin araç kullanmasının mutlaka bu suçu oluşturacağı yönün-

deki görüşe

57

de katılmıyoruz.

58

Örneğin, alkollü araç kullandığı için

ehliyeti süreli olarak geri alınan sürücünün bu süre esnasında her araç

kullanmasının somut bir tehlike yarattığını bir varsayım olarak ka-

bul etmek gerçekçi olmadığı gibi, ceza hukuku ilkelerine de uygun

değildir. Böyle bir yaklaşımın “fail ceza hukuku” anlayışını yansıttığı

görüşündeyiz; zira geçmiş fiillerinden hareketle, failin tehlikeli kişilik

yapısı kabul edilerek her araç kullandığında, bu yönde ayrıca bir araş-

tırmaya gerek olmaksızın, tehlikeli şekilde

hareket

ettiği

kabul edilmiş

olmaktadır.

Bununla birlikte, İngiltere gibi bazı ülkelerde, ehliyetsiz araç kul-

lanmak suretiyle ölüme sebebiyet verme şeklinde bağımsız bir suç ti-

pine yer verildiği de belirtilmelidir.

59

İlginçtir ki, İngiltere’de bu suçtan

sorumlu tutulmak için, aracın kullanılması ile meydana gelen ölüm

56

Yar.CGK, 4.2.2014, 12-1566/32

(www.kazanci.com.tr

). Yine bkz. “Olay tarihinde

sanık hakkında trafik akışına ters yönde olacak şekilde araç kullandığı gerekçe-

siyle trafik idari para cezası tutanağı düzenlenmiş ise de, sanığın seyir halinde

bulunduğu yolun bölünmüş yol olup olmadığı, olay saati itibariyle yoğunluğun

bulunup bulunmadığı, sanığın ters yönde ne kadar mesafe gittiği araştırılmamış-

tır./Şu hâlde, olayda somut tehlike halinin oluşup oluşmadığının belirlenebilme-

si için öncelikle tutanak tanıkları dinlenip olay yerinde keşif yapılarak, sanığın

kolluk görevlilerince yakalandığı yolun bölünmüş yol olup olmadığı, yakalanma

saati itibariyle yoğunluğun bulunup bulunmadığı, sanığın ters istikamette ne ka-

dar mesafe gittiği ve bu yönde tehlike oluşturacak nitelikte tali yol ve kavşak olup

olmadığı hususları tespit edilerek sonucuna göre sanığın hukuki durumu takdir

ve tayin edilmelidir.”, Yar.CGK., 11.2.2014, 12-1567/63

(www.kararara.com

)

57

Çakmut, s. 781; Kılıçarslan İsfen, s. 91.

58

Benzer Malkoç, s. 1181; fakat kıyaslayınız s. 1185 vd.

59

Cammiss/Cunningham, s. 17. 2008 Ağustos’ta yürürlüğe giren Road Safety Act

ile değişik1988 tarihli Road Traffic Act section 3ZB.