

TBB Dergisi 2015 (121)
Ezgi EDİBOĞLU
269
Ceza Hukuku anlamında yapılması gerekenler ikinci önemli ko-
nudur. Bilindiği gibi kanunsuz ceza olmaz. Önce hangi fiillerin suç
oluşturacağı ve yaptırımlarının ve olacağı Ceza Kanunu’nda belirtil-
melidir. Bu konuda tehlikede olan havaya, karaya, denizlere, sulak
alanlara karşı işlenen suçların maddi ve manevi unsurları kanunda
belirlenmeli ve yaptırımları para veya hapis cezası olarak yasama ta-
rafından belirlenmelidir. Bunların saptanması kadar önemli olan, bu
maddelerin uygulanmasını sağlamaktır. Yasal düzenlemeler konu-
sunda ek olarak belirtmelidir ki; TEMA Vakfı tarafından Anayasa’ya;
Çevre, Barış ve Gelişme Hakları başlıklı ve 11 haktan oluşan bir bö-
lüm eklenmesi önerisi yapılmıştır. Bu bölümde yer alan ekosistem ve
ekosistemin korunmasını isteme hakkı, ekolojik hukukun gelişiminin
mutlak bir koşuludur.
4- BİLGİ ALMA, KATILMA VE BAŞVURU HAKKI YOLLARI
Yargı yolu dışında herkesin ekosistemi savunabilmesi ve ekosis-
teme karşı suçların önlenebilmesi için farklı yolların da düzenlenme-
si ve bu yolların işler hale getirilmesi gereklidir. Bilindiği gibi yargı
yolu uzundur, ispat yükü vardır ve maliyetlidir. Bu nedenle insanlar
çok önemli sonuçları olmayacaksa ekosisteme yapılan zararları (özel-
likle de sürdürülebilirliğe karşı suçları) önlemek için yargı yoluna
başvurmayacaklardır. Üstelik yargı yoluna gidildiğinde ya zarar ön-
ceden doğmuş olmakta ya da yürütmeyi durdurma kararı almak çok
zor olduğu için zarar dava sırasında oluşmaktadır. Bir ekosistem za-
rar gördükten sonra onu eski hale getirmek çok zor hatta kimi zaman
neredeyse imkânsızdır. Bu sebeple daha kısa ve basit yollar öngörül-
melidir. Bu yöntemler hem maliyetten hem de zamandan tasarrufu
sağlarken; yargıdaki dava yükünü hafifletecektir. Ayrıca vatandaşla-
rın yönetimde aktif rol alması sadece ekosistem hakları için değil, ül-
kedeki yönetim ve özgürlük algısı için de çok önemlidir.
4.1. Bilgi Edinme Hakkı
Vatandaşların çevreyle ilgili olan plan ve projeleri öğrenebilmesi
ve değişiklikler gerçekleşmeden başvuru yapabilmesi için bilgi edin-
me hakkına sahip olması şarttır. Yönetimde açıklık ilkesi ve haber