Previous Page  373 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 373 / 473 Next Page
Page Background

Komisyon ve Genel Kurul Tutanaklarına Yansıyan Meclis İradesi Işığında ...

372

misyon ya da meclis tutanaklarında yazılı olarak saptanmış olan tari-

hi kanun koyucunun iradesinde, kanunun yorumuyla ilgili sorunların

çözümü için bir anahtar bulunması olanağı vardır.

111

Bu anlamda ka-

nunun materyalleri, daha doğrusu kanun koyucunun iradesi ve kanu-

nun meydana geliş süreci değerli, yardımcı bir araçtır.

112

Gerçekten bir

kanun maddesinin yorumlanmasında, metin tam olarak şekillenme-

den, başka bir deyişle kanun biçimini almadan önce yaşanan tarihsel

süreç, yasama çalışmaları, madde gerekçeleri, komisyon tartışmaları,

önergeler, yasa koyucunun gerçek iradesinin anlaşılması açısından

önem arz eder. Elbette sadece kanun maddelerinin yasama organın-

daki görüşülmesi sırasında ileri sürülen görüşler kanun maddesinin

yorumlanmasında tek başına esas alınamaz. Ancak hazırlık çalışma-

larının, hükmün amacının tespitinde yol gösterici niteliği inkâr edile-

mez. Dolayısıyla yargıç, bir hükmü uygularken yasama çalışmaların-

dan ve madde gerekçelerinden de yararlanabilir.

113

Nitekim Yargıtay,

İş Kanunu’nun 22. maddesinin yasama süreci ile benzerlik gösteren

34. maddenin yorumu ile ilgili olarak kanun koyucunun iradesinin

tespitinde Meclis çalışmalarını esas almış; yasa tasarısında işçinin iş

görme borcunu yerine getirmekten kaçındığı süre içerisinde ücretini

işverenden talep edebileceği şeklinde düzenlenen hükmün Meclis’teki

görüşmeler sırasında yasa metninden çıkarılmasını, boşta geçen süre-

de ücret isteyemeyeceğine dair oluşan Meclis iradesi olarak değerlen-

dirmiştir.

114

111

Vecdi Aral, Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine, Üçdal Neşriyat, İstanbul 1983, s.194

112

Aral, s.194

113

Ali Güzel, “İş Sözleşmesinin Geçerli Nedenle Feshinde Ultima Ratio (Son Çare)

İlkesi ve Uygulama Esasları”,

A.Can Tuncay’a Armağan

, Legal Yayıncılık, İstanbul

2005, s.72

114

“İşçinin ücretinin ödeme gününden itibaren 20 gün içinde mücbir bir neden dı-

şında ödenmemesi halinde işçi iş görme borcunu yerine getirmekten kaçınabilir.

Bu süre içinde ücret ödemesi uygulaması yapılacağı yasa tasarısında düzenlendi-

ği halde Türkiye Büyük Millet Meclisindeki görüşmeler sırasında bu düzenleme

yasa metninden çıkarılmış ve bu suretle Yasama organı boşta geçen bu sürede

ücret istenemeyeceğine dair iradesini açık olarak ortaya koymuştur. 34. maddenin

bu düzenlemesine göre işçinin iş görme borcunu yerine getirmekten kaçındığı bu

sürenin ücretini işverenden talep etmesi mümkün değildir.” Kararın incelemesi

için Bkz. Ali Güzel, “Karar İncelemesi”,

Çalışma ve Toplum Dergisi

, S.5, 2005/2; Se-

racettin Göktaş, “Ücret, Fazla Çalışma Ücreti ve İş Görmekten Kaçınmaya İlişkin

Yargıtay Kararları”, İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukukuna İlişkin Sorunlar

ve Çözüm Önerileri Semineri 13. Yıl Toplantısı, Galatasaray Üniversitesi Ortaköy

Kampüsü 12 Haziran 2009, İstanbul Barosu Yayınları, İstanbul Aralık 2010, s.394;

Uzun, s.54; Kanımızca, Yüksek Mahkeme’nin 34. maddeye ilişkin olarak yapmış