Previous Page  134 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Yusuf Ziya POLATER

133

meye çalışılmıştır. Ancak, söz konusu tanım BEHK’daki düzenlemeden

farklı ifadeler taşımamaktadır. CMK’nın 47. maddesine göre devlet sırrı

sayılacak bilgiler; açıklanması, devletin dış ilişkilerine, millî savunma-

sına ve millî güvenliğine zarar verebilecek, anayasal düzeni bozacak

ve devletin dış ilişkilerinde tehlike yaratabilecek nitelikteki bilgilerdir.

CMK’nın 47. maddesinin 2. ve 4. fıkraları özel bir düzenleme-

ye giderek; tanıklık konusu bilgilerin devlet sırrı niteliğini taşıması

hâlinde; tanık sadece mahkeme hâkimi veya heyeti tarafından zabıt

kâtibi dahi olmaksızın dinlenir. Hâkim veya mahkeme başkanı, daha

sonra bu tanık açıklamalarından, sadece yüklenen suçu açıklığa ka-

vuşturabilecek nitelikte olan bilgileri tutanağa kaydettirir. Hafızoğul-

ları/Özen’e göre; savunma ve iddia makamları olmaksızın tanığın bu

şekilde mahkemece dinlenmesi Anayasa’da ve AİHS’de kabul edilen

“Adil Yargılanma Hakkı

”nın ihlali niteliğindedir.

114

Ayrıca Cumhurbaş-

kanın tanıklığı söz konusu olduğunda

“sırrın niteliğini ve mahkemeye

bildirilmesi hususunu kendisi takdir eder”

düzenlenmesi, Anayasamızın

10. maddesine, yani “

eşitlik ilkesine

” aykırılık teşkil etmektedir.

Son olarak CMK’nın “

İçeriği devlet sırrı niteliğindeki belgelerin mahkemece

incelenmesi”

baslığını taşıyan 125/1 maddesi, 47/1’de de geçen “

Bir suç

olgusuna ilişkin bilgileri içeren belgeler, devlet sırrı olarak mahkemeye karşı

gizli tutulamaz.”

ilkesini tekrar etmiştir. Bu hükümle kanun koyucu,

yargılamanın tam olarak yapılması ve adaletin sağlanması için mah-

kemeleri devlet sırrı ile alakalı hususlarda istisna tutmuştur. Keza bu

tür bilgi ve belgelerin, devlet adına iş gören kamu görevlilerinin takdi-

riyle yargıdan kaçırılmasını engellemek, böylece yeri, unvanı, rütbesi

ne olursa olsun, kamu görevi yapan kimselerin, devlet gücünün arka-

sına sığınarak, suç işlemelerinin önüne geçmek amaçlanmıştır.

115

C. Devlet Memurları Kanunu

657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda, memurların bilgi ve bel-

ge vermesini önleyici birtakım düzenlemeler bulunduğu görülmekte-

dir. Devlet Memurları Kanunu’nun 48. maddesi memuriyete giriş şar-

larını belirtirken “

devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü

bulunmamak

” koşulu sayılmıştır. Söz konusu suç memuriyet görevini

114

Hafızoğulları/Özen, s. 28.

115

Hafızoğulları/Özen, s. 26.