Previous Page  137 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 137 / 473 Next Page
Page Background

Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Devlet Sırrı

136

bırakılmış olması Nazi/Faşist devletler ve onlara özenen idareler tara-

fından sınırsız bir biçimde sömürülmüştür. İşlenmiş olan birçok siyasi

cinayetler, tertipler, dolaplar devlet sırrı yaftası altında gizlenmiştir.

118

Bu sakıncalarda göz önüne alındığında, idarenin kanuniliği ilkesine

de uygun olacak şekilde, devlet sırrının tespitini nihai olarak bağımsız

yargıya bırakmak yerinde olacaktır. Bu da Devlet Sırrı Kurulu’nun ka-

rarlarına karşı Anayasa mahkemesine itiraz hakkının kabul edilmesi

gibi bir düzenlemeyle sağlanabilir kanaatindeyiz.

VI. DEVLET SIRRININ TESPİTİ

TCK ve CMK’daki düzenlemeler haricinde İdari Yargılama Usulü

Kanunu 20/3 maddesinde, devlet sırrıyla alakalı olarak;

“..istenen bilgi

ve belgeler devletin güvenliğine veya yüksek menfaatlerine veya devletin gü-

venliği ve yüksek menfaatleri ile birlikte yabancı devletlere de ilişkin ise başba-

kan veya ilgili bakan, gerekçesini bildirmek suretiyle, söz konusu bilgi ve belge-

leri vermeyebilir”

şeklinde bir düzenleme mevcuttur. Bu düzenleme de

göstermektedir ki, “

devlet sırrı

” kavramı, daha önce ifade ettiğimiz gibi

çok geniş kapsamlı ve yoruma açıktır.

Bir bilginin “

devlet sırrı

” olarak kabul edilebilmesi için, yasal bir

zeminin olması ve usulüne göre belirlenmiş olması gerekmektedir.

Ancak BEHK, tam olarak yasal bir zemin ya da bir usul öngörmemek-

tedir. Buna rağmen idarenin zaman-zaman devlet sırrı kavramına sı-

ğınarak şeffaflıktan uzaklaşmasının önüne geçebilmek için; öncelikle

devlet sırrını tanımlamada kullanılan “

unsurlarının

” sayısının azaltıl-

ması gerekmektedir. Kanun’da sayılan bu unsurlar soyut olmaktan

çıkarılıp olabildiğince somutlaştırılmalıdır. Devlet sırrını belirlemede

kullanılan ölçüt olarak birçok ülke, dış güvenliğe ilişkin bilgi ve bel-

geleri kabul etmiştir. Örneğin Almanya Ceza Kanunu devlet sırrını

“...

Federal Almanya Cumhuriyeti’nin dış güvenliğiyle ilgili her türlü tehlikeyi

önlemek için bir yabancı güç açısından gizli kalması gereken olaylar

” biçi-

minde tanımlayarak, devlet sırrı için dış güvenlik kriterini getirmiş ve

diğer başka bazı unsurlara yer vermemiştir. Keza, İspanya Ceza Kanu-

nu da sadece ulusal savunmaya ilişkin bilgilerin devlet sırrına konu

olacağını öngörmüştür.

119

118

Hafızoğulları, s. 174.

119

Azer, s. 202