Previous Page  139 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 473 Next Page
Page Background

Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Devlet Sırrı

138

karılması düşünülen ve 2003 yılında kabul edilen Bilgi Edinme Hakkı

Kanunu ciddi bir kazanımdır. Ancak diğer iki kanunun yasalaşmamış

olması bilgi edinme hakkı kanunundan beklenen faydanın gerçekleş-

mesine engel teşkil etmektedir. BEHK’da hakkın sınırlama sebeple-

rinin çok geniş sayılmış olması ve kavramların yoruma açıklığı gibi

nedenlerden dolayı bilgi edinme hakkının demokratik ve şeffaf dev-

letlerde olması gerektiği gibi yerine getirildiğini söylemek kolay olma-

yacaktır. Özellikle “

devlet sırrı

” kavramının kanunda tanımlanmamış

olması, genel mevzuattan yapılacak çıkarıma göre sınırlama sebebinin

geniş yorumlanması, buna örnek olarak gösterilebilir.

Temel hak ve özgürlüklerin, daha verimli ve etkin kullanılabil-

meleri amacıyla, özlerine dokunulmaksızın sınırlandırılması suretiyle

kamusal çıkarlarla aralarında bir denge oluşturulması önemlidir. Bu

kabilden bilgi edinme hakkının kullanılmasının da sınırları vardır ve

bu hak belirlenen sınırlara uygun kullanılmak zorundadır. Demokra-

tik olmayan yönetimlerde

“devlet sırrı

” kavramı ve bu kavramın sınır-

ları bizzat idare tarafından tayin edilmektedir. Bu kapsamda ulusal

savunma veya devletin güvenliğiyle ilgili-ilgisiz her şey “

devlet sırrı

sayılabilmektedir. Bu açıdan devlet sırrı demokratik olmayan yöne-

timler açısından keyfiliğin kılıfı anlamına gelmektedir. Bilgi edinme

hakkının güvence altına alındığı, şeffaflığın sindirildiği demokratik

ülkelerde-yönetimlerde ise “

devlet sırrı

” alanı olabildiğince sınırlan-

mıştır. Demokratik yönetimlerde “

memleketin âli menfaatleri

”nin bilgiyi

sır saymakla değil, şeffaf bilgilenmeye açık sistemlerle korunabileceği

anlayışı benimsenmiştir.

BEHK’nın genel gerekçesini oluşturan; kamuoyu denetimi güçlen-

dirilmiş, kamu güveni daha yüksek ve bireylere daha yakın, demok-

ratik ve şeffaf bir yönetim oluşturularak, devletin demokratik karakte-

rinin güçlendirilmesi amaçlarına ulaşılabilmesi için:

1- Bilgi edinme hakkına getirilecek sınırlamalar, tam olarak ka-

nunda yazılmalı, demokratik bir toplumda gerekli olacak şekilde, ko-

ruduğu amaçla orantılı olmalıdır. Örneğin, “

devletin güvenliği”, “milli

güvenlik”, “devlet sırrı”

gibi içeriği soyut ve geniş kavramlar yerine so-

mut düzenlemeler yapılmalıdır. Dolayısıyla idarenin, soyut kavram-

lara dayalı olarak bilgi edinme hakkını kullanmasını engellenmesi-

nin önüne geçilmelidir. Bunu sağlamaya matuf olarak ise “

Devlet Sırrı