Previous Page  146 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 146 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

D. Çiğdem SEVER

145

dır. Uzun sayılabilecek bir tarih boyunca hapsedilenler “devletin köle-

si” olarak düşünülmüşken 1970’lerden bu yana infaz hukukunun ıslah

etme ve topluma kazandırma aracı olduğu eğilimiyle birlikte hapsedi-

len haklarıyla ilgili tartışma da daha önemli hale gelmiştir.

Türkiye’de ceza infaz hukuku 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbir-

lerinin İnfazı Hakkında Kanun

13

(Ceza İnfaz Kanunu olarak anılacak-

tır) ve bu yasanın uygulanmasını göstermek üzere çıkarılan çok sayı-

da düzenleyici işlemi kapsamaktadır.

14

Bunun dışında hapishanelerin

denetimine ilişkin 2001 yılında kabul edilen Ceza İnfaz Kurumları

ve Tutukevleri İzleme Kurulları Kanunu’yla alternatif denetim yolları

getirilmiş;

15

2012 yılında kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu ile Türki-

ye İnsan Hakları Kurumu da bu kurumların denetimiyle yetkilendi-

rilmiştir.

16

Hapishanelerde başta yaptırım uygulama yetkisi olmak üzere

idarenin kullandığı yetkilerin sınırı sorunu ve hapsedilen hakları her

hak ve yetki bakımından ayrı ayrı değerlendirilebilecekse de bu çaba

çalışmanın sınırlarını aşmaktadır. Bu nedenle çalışmada hakların sı-

nırı konusunda genel bir çerçeve çizildikten sonra AİHM ve Anayasa

13

Kabul Tarihi: 13.12.2004, RG. 29.12.2004.

14

Ceza İnfaz Kurumları ile Tevkifevlerinin Yönetimine ve Cezaların İnfazına Dair

Tüzük, Hükümlü ve Tutuklulara Yakınlarının Ölümü veya Hastalığı Nedeniy-

le Verilebilecek Mazeret İzinlerine Dair Yönetmelik, Hükümlü ve Tutukluların

Ödüllendirilmesi Hakkında Yönetmelik, Hükümlü Ve Tutukluların Ziyaret Edil-

meleri Hakkında Yönetmelik, Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği,

Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumu ve İşyurtlarının İdare Ve

İhale Yönetmeliği, Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Madde-

ler Hakkında Yönetmelik örnek gösterilebilir. Bunun dışında cezaevi personeline

ilişkin de çok sayıda düzenleme bulunmaktadır.

15

Kabul Tarihi: 14.06.2001, RG. 21.06.2001.

16

Kamu Denetçiliği Kurumu’nun hapsedilenlerle ilgili yayımlanan bir kararına

rastlanmamıştır. Ancak TBMM’ye sunulan 2013 faaliyet raporundan anlaşıldığı

kadarıyla 2013/72 no’lu Tavsiye Kararında bir hükümlünün başvurusu üzerine

nakil talebinin reddinin ihlal oluşturmadığına karar vermiş, fakat Hükümlü ve

Tutukluların Ziyaret Edilmeleri Hakkında Yönetmelik hükümlerinde, aynı vila-

yet veya yakın vilayette oturan mahkûm yakınları ile cezaevine uzak vilayetlerde

oturan mahkum yakınlarından, uzakta oturanlar lehine ziyaret rejiminde esneklik

sağlayıcı mevzuat değişikliğinin yapılması hususlarında Adalet Bakanlığı’na tav-

siyede bulunulmuştur. TİHK ise 01.01.2014 Tarihinde Sincan Cezaevinde Meyda-

na Gelen Olaylarla İlgili İnceleme Raporu ile Şubat 2015’te Antalya L Tipi Kapalı

Ceza İnfaz Kurumu Cinsel İstismar ve Kötü Muamele İddiaları Raporu başlıklı

iki rapor yayımlamıştır. Kurul bugüne kadar bireysel başvurular hakkında karar

vermediğinden belli bir olaya ilişkin kararı yoktur.