Previous Page  233 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 233 / 473 Next Page
Page Background

Ceza Muhakemesi Kanunu’nda Kanun Yararına Bozma

232

aykırılık” teşkil ettiği ifade olunmamıştır. Kanunun 309. maddesi bu

şekliyle bir “gönderme hükmü” niteliğindedir. Gönderme, CMK’ nun

temyiz nedenlerini düzenleyen 288 vd. maddelerine (CMUK, md. 307

vd.) yapılmaktadır.

O halde kesinleşen kararlardaki her hukuka aykırılık değil, hük-

me etkili olan ve temyiz nedeni olabilecek olan hukuka aykırılıklar, bu

olağanüstü kanun yolunda bozma nedeni olarak ileri sürülebilecektir.

Buna karşın ceza mahkemesi/hâkimi tarafından verildiği için kanun

yararına bozmaya konu olabilen ancak açılmış bir dava söz konusu

olmadığı için kararın hükme/esasa etkililiği tartışmasını yapmanın

mümkün olmadığı bazı kararlar vardır ki bu kararlardaki hukuka ay-

kırılığın kanun yararına bozmaya konu olup olamayacağı noktasında

bu kez dikkate alacağımız ölçüt hukuka aykırılığın şüphelinin hukuki

durumunu etkileme veya değiştirme olasılığına sahip olup olmadığı-

dır. Aynı şekilde infaza ilişkin ve başka suretle giderilmesi mümkün

olmayan hukuka aykırılıkların kanun yararına bozmaya konu olabil-

mesi için de söz konusu hukuka aykırılığın hükümlünün hukuki du-

rumunu etkileme/değiştirme olasılığına sahip olması gerekmektedir.

Aksi takdirde hukuka aykırılığın giderilmesinde kanunun yararı yok-

tur.

Kanun yararına bozma talebi üzerine ilgili ceza dairesi, söz konu-

su taleple sınırlı olmak kaydıyla incelemesini yapar.

Kanun yararına bozma isteminde bulunma yetkisi kural olarak

Adalet Bakanı’ na, tanınmıştır.

Adalet Bakanlığı’nın yazılı istemi üzerine Yargıtay Cumhuriyet

Başsavcısı, bu nedenleri aynen yazarak karar veya hükmün bozulması

istemini içeren yazısını Yargıtay’ın ilgili ceza dairesine verir. Bu konu-

da Başsavcıya bir takdir hakkı tanınmamıştır.

Hükümlünün cezasının kaldırılmasını veya daha hafif ceza veril-

mesini gerektiren hallerde bu yetki, kanun yararına olarak re’sen Yar-

gıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından da kullanılabilir.

Kanun yararına bozmada istem belirli bir süreye bağlanmamıştır.

Bu kabul, kurumun kanun yararına olmasından ve hükümlü/sanık

aleyhine tesir etmemesi özelliğinden kaynaklanmaktadır.

Yargıtay usul yönünden yaptığı ön inceleme neticesinde kanun