Previous Page  343 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 343 / 473 Next Page
Page Background

Türk Ticaret Kanununda Düzenlenen Gerçek Dışı veya Yanıltıcı Açıklamada Bulunma Suçu

342

C. SUÇUN TEMEL UNSURLARI

1. Maddi Unsurlar

a. Suçun Konusu

Gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamada bulunma suçu kişinin ken-

disi ya da üçüncü kişinin kendisi, ticari işletmesi, işletme işaretleri,

malları, iş ürünleri, faaliyetleri, fiyatları, stokları, satış kampanyaları-

nın biçimi, iş ilişkileri hakkında olabileceği için suçun konusunu bun-

lar oluşturmaktadır. Görüldüğü üzere kanun koyucu gerçek dışı ya

da yanıltıcı bilgi verme suçunda olası bütün boşlukları kapatma adına

hareket ederek, bir ticari faaliyetle bağlantılı her hususu suçun konu-

suna dâhil etmiştir.

Gerçek dışı ya da yanıltıcı bilgi verme suçunun konusunu oluş-

turan kişinin fiilinin ticari iş kapsamına girmesi gerekip gerekmedi-

ğinin tespiti gerekir. Zira madde metninde suçun konusu olarak be-

lirli bir sınırlama yapılmamış “kendisi veya üçüncü kişiyi” ifadesine

yer verilmiştir. Kanımızca suçun konusu ve aynı zamanda doğrudan

mağduru olan “başkası”nı tespit edebilmek açısından çözülmesi gere-

ken soru TTK’da yer alan haksız rekabete dair düzenlemelerin kapsa-

mı noktasındadır.

Mehaz hukukta haksız rekabete dair bağımsız ve tek bir kanun

bulunmasına karşın, hukukumuzda suç ve cezaya yönelik hükümler

içermese de haksız rekabete dair 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu m.

57’de de haksız rekabete dair düzenlemelere yer verilmiştir. Bu neden-

le doktrinde bir görüşe göre TTK’da yer alan haksız rekabete ilişkin

hükümler ticari işler dışında da uygulama alanı bulur, Borçlar Kanu-

nunda haksız rekabete dair düzenlemelere yer verilmesi ise gereksiz

bir tekrar teşkil eder.

11

Kanımızca mevcut yasal düzenlemeler nede-

niyle bu görüşe katılmak mümkün değildir. Çünkü mülga TBK ve

TTK döneminde de bu konu tartışılmasına ve hatta eleştirilmesine ve

11

Rıza Ayhan, Mehmet Özdamar, Hayrettin Çağlar, Ticari İşletme Hukuku Genel

Esaslar, 8. bs.,Yetkin Yayınları, Ankara, 2015, s. 371; Ömer Camcı, Marka, Patent,

Tasarım ve Haksız Rekabet Davaları, Kazancı Matbaacılık Sanayii, İstanbul, 1998,

s. 151; İlhami Güneş, Uygulamada Fikri Mülkiyet Hakları ve Haksız Rekabet Da-

vaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2009, s. 23; Oğuz İmregün, Kara Ticaret Hukuku

Dersleri, Genel Hükümler-Ortaklıklar- Kıymetli Evrak, Filiz Kitapevi, İstanbul,

1993, s. 79.