Previous Page  345 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 345 / 473 Next Page
Page Background

Türk Ticaret Kanununda Düzenlenen Gerçek Dışı veya Yanıltıcı Açıklamada Bulunma Suçu

344

TTK m. 3’e göre

“Bu Kanunda düzenlenen hususlarla bir ticari işletme-

yi ilgilendiren bütün işlem ve fiiller ticari işlerdendir.”.

Bu nedenle kişinin

faaliyeti TTK kapsamında ticari iş sayılmamaktaysa TTK’da yer alan

haksız rekabete dair düzenlemeler uygulama alanı bulamayacaktır.

13

Bu nedenle suçun konusu olan kişi ticari faaliyette bulunmalıdır.

14

Ni-

tekim madde metni fail tarafından icra edilen fiillerin kendisi ya da

üçüncü kişiyi rekabette öne geçirmeye yönelik olmasını zikrederek,

suçun konusu ve aynı zamanda mağduru olan bu kişilerin ticari faali-

yette bulunması gerektiğini de açıkça ortaya koymuştur.

Gerçek dışı ya da yanıltıcı bilgi fail ya da üçüncü kişiye yönelikse

verilen bilginin rekabetle bağlantısı olmalıdır. İktisadi rekabete etki

etme riski barındırmayan gerçek dışı ya da yanıltıcı bilgi bu suç kap-

samında değerlendirilemez.

Suç kişinin kendisi ya da üçüncü bir kişiyi rekabette öne geçirmek

için yanlış ya da yanıltıcı açıklamalarda bulunmasıyla tamamlandığı,

bu açıklamaların hedefine ulaşması aranmadığı, yanlış ya da yanıltı-

cı bilginin muhatap çevreyi etkilemeye elverişli olması yeterli olduğu

için

15

bu suç soyut tehlike suçudur. Soyut tehlike suçu olması nedeniy-

13

Hayri Domaniç, Türk Ticaret Kanunu Şerhi, Cilt 1, Fatih Gençlik Vakfı Matba-

ası İşletmesi, İstanbul, 1988, s. 203; İsmail Doğanay, Türk Ticaret Kanunu Şerhi,

Birinci Cilt, Tümden Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş Üçüncü Baskı, Madde

1-419, Feryal Matbaası, Ankara, 1990, s. 315; Tamer İnal, Ticari İşletme Hukuku,

Kazancı, 2004, s. 269; Sabih Arkan, Ticari İşletme Hukuku, Gözden Geçirilmiş ve

Genişletilmiş İkinci Bası, Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü, 1995, s.

288; Murat Oruç, Haksız Rekabette Tazminat Davası, Oniki Levha, 2009, s. 23;

Rıza Ayhan, Ticari İşletme Hukuku, Ankara, Turhan Kitapevi, 2007, s. 455; Do-

nay/Erman, a.g.e., s. 69; Ender Canan Eroğlu, “Aldatıcı Reklamlar”,

Ankara Barosu

Dergisi

, 2005/2, s. 17; Camcı, a.g.e., s. 151.

14

Bornkamm, a.g.e., kn. 2. 19

15

Sosnitza, a.g.e., kn 13; Karl-Nikolaus Peifer/ Ulrich Boesenberg, Lauterkeitsrecht

: das UWG in Systematik und Fallbearbeitung, de Gruyter Studium, Walter de

Gruyter, 2011, s. 119, kn. 180; Artur-Axel Wandke,, Medienrecht Praxishandsbuch,

2. Auflage, Band 3, Wettbewerbs- und Werberecht, Walter de Gruyter GmbH &

Co. K.G, 2011, s. 50, kn. 109; Gunda Dreyer (Bölüm yazarı), Gesetz gegen den

unlauteren Wettbewerb (UWG), Yay. Haz.: Henning Harte-Bavendamm, Frauke

Henning-Bodewig, 3. bs., Verlag C.H. Beck, 2013, § 5 Abs. 1, kn. 81; International

Bureau of WIPO, s. 39, kn. 69; Sosnitza, a.g.e., kn 147; Bornkamm, a.g.e., kn. 2. 65;

Helm, a.g.e., kn. 66; Harunnisa Özdemir, “Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicilerin

Korunması”,

AÜHFD,

C. 53, Sa.3, 2004, s. 72; Karl-Heinz Fezer, Modernisierung

des deutsches Rechts gegen den unlauteren Wettbewerb auf der Grundlage einer

Europäisierung des Wettbewerbsrechts, Konstanz, den 15. Juni 2001, www.bib.

uni-mannheim.de/fileadmin/pdf/fachinfo/jura/gu-uwg.pdf,

s. 48.