Previous Page  437 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 437 / 473 Next Page
Page Background

Arabuluculuk Uygulamalarına İlişkin Bir Alan Araştırması (Ankara Örneği)

436

Bununla birlikte belirgin farklılıklar da bulunmaktadır; örneğin,

“uzlaşmaya yatkınlık ve empati kurabilme” bakış açısı diğerlerinden

(6.0 – 5.6) çok düşük (2.4) çıkmıştır. Benzer biçimde eğitimciler toplum-

sal yapıyı oluşturan bireylerin kendilerini ifade edebildikleri konusun-

da olumsuz yaklaşım taşımaktadırlar. Arabulucuların tarafsızlıklarını

korumalarının eğitimle çok daha kolay olacağı vurgulanmaktadır.

“Çatışmadan kaçınma” eğilimi konusunda arabuluculuk yapmış ve

yapmamış olanların (4.2 – 6.4) oranlarına karşılık, eğitimcilerin yakla-

şımı çok daha düşük (2.7) bir değerde çıkmıştır. Diğer görüşmecilerden

farklı olarak, bu gruba yöneltilen eğitimi alanların profili sorusuna ve-

rilen yanıtlar, genel olarak avukatların doğru bir tercih olduğu şeklin-

de belirtilse de, zaman içinde kendiliğinden bu alanda farklılaşmanın

olacağına değinilmiştir. Belirgin bir farklılık da eğitimcilerin çoğunlu-

ğunun eğitim süresinin uzatılabileceği görüşünde ortaya çıkmaktadır.

Sonuç

Ülkemizde yeni bir uygulama alanı olarak tanımlansa da, geçmiş-

ten gelen bir dizi formel ve informel uygulamaların yarattığı zemi-

nin, arabuluculuk uygulamalarına etkide bulunduğu anlaşılmaktadır.

Ankara ili dikkate alındığında baroda kayıtlı bulunan avukatların

yaklaşık (%5) oranında eğitime katılmış olmaları başlangıç olarak çok

düşük gibi görünse de, aslında bu oranın dikkate değer bir nitelik ta-

şıdığı, uygulamanın yaygınlaştırılması ile birlikte sayının artacağını

belirtmenin mümkün olduğu görülmektedir. Elbette bu tanıtım ve

yaygınlaştırma girişimi sadece avukatların değil, diğer yargı mensup-

ları başta olmak üzere, Adalet Bakanlığı ve sivil toplum örgütlerinin

ortak çabaları ile mümkün olacaktır. Belirtilen kurumların somut giri-

şimlerinin olduğu 2015 Mart ayı içerisinde Ankara’da gerçekleştirilen

Çalıştay’da

17

net olarak ifade edilmiştir.

Araştırma kapsamında elde edilen bulgular göstermektedir ki, veri-

len arabuluculuk eğitiminin süresi ve içeriğinde yeni düzenlemelere gi-

dilmesi gerekmektedir. Bu ayrıntı ile Çalıştay kapsamında alınan karar-

lar arasında beklentileri karşılamak açısından benzerlik görülmektedir.

17

Avrupa Uygulamaları ve Türkiye’deki Arabuluculuk Eğitim Programlarının Göz-

den Geçirilmesi Çalıştayları, The Workshops on Review of Mediation Practices in

Europe and Existing Basic Mediation Training Programs in Turkey, 11-14 Mart/

March 2015, Ankara.