

Arabuluculuk Uygulamalarına İlişkin Bir Alan Araştırması (Ankara Örneği)
436
Bununla birlikte belirgin farklılıklar da bulunmaktadır; örneğin,
“uzlaşmaya yatkınlık ve empati kurabilme” bakış açısı diğerlerinden
(6.0 – 5.6) çok düşük (2.4) çıkmıştır. Benzer biçimde eğitimciler toplum-
sal yapıyı oluşturan bireylerin kendilerini ifade edebildikleri konusun-
da olumsuz yaklaşım taşımaktadırlar. Arabulucuların tarafsızlıklarını
korumalarının eğitimle çok daha kolay olacağı vurgulanmaktadır.
“Çatışmadan kaçınma” eğilimi konusunda arabuluculuk yapmış ve
yapmamış olanların (4.2 – 6.4) oranlarına karşılık, eğitimcilerin yakla-
şımı çok daha düşük (2.7) bir değerde çıkmıştır. Diğer görüşmecilerden
farklı olarak, bu gruba yöneltilen eğitimi alanların profili sorusuna ve-
rilen yanıtlar, genel olarak avukatların doğru bir tercih olduğu şeklin-
de belirtilse de, zaman içinde kendiliğinden bu alanda farklılaşmanın
olacağına değinilmiştir. Belirgin bir farklılık da eğitimcilerin çoğunlu-
ğunun eğitim süresinin uzatılabileceği görüşünde ortaya çıkmaktadır.
Sonuç
Ülkemizde yeni bir uygulama alanı olarak tanımlansa da, geçmiş-
ten gelen bir dizi formel ve informel uygulamaların yarattığı zemi-
nin, arabuluculuk uygulamalarına etkide bulunduğu anlaşılmaktadır.
Ankara ili dikkate alındığında baroda kayıtlı bulunan avukatların
yaklaşık (%5) oranında eğitime katılmış olmaları başlangıç olarak çok
düşük gibi görünse de, aslında bu oranın dikkate değer bir nitelik ta-
şıdığı, uygulamanın yaygınlaştırılması ile birlikte sayının artacağını
belirtmenin mümkün olduğu görülmektedir. Elbette bu tanıtım ve
yaygınlaştırma girişimi sadece avukatların değil, diğer yargı mensup-
ları başta olmak üzere, Adalet Bakanlığı ve sivil toplum örgütlerinin
ortak çabaları ile mümkün olacaktır. Belirtilen kurumların somut giri-
şimlerinin olduğu 2015 Mart ayı içerisinde Ankara’da gerçekleştirilen
Çalıştay’da
17
net olarak ifade edilmiştir.
Araştırma kapsamında elde edilen bulgular göstermektedir ki, veri-
len arabuluculuk eğitiminin süresi ve içeriğinde yeni düzenlemelere gi-
dilmesi gerekmektedir. Bu ayrıntı ile Çalıştay kapsamında alınan karar-
lar arasında beklentileri karşılamak açısından benzerlik görülmektedir.
17
Avrupa Uygulamaları ve Türkiye’deki Arabuluculuk Eğitim Programlarının Göz-
den Geçirilmesi Çalıştayları, The Workshops on Review of Mediation Practices in
Europe and Existing Basic Mediation Training Programs in Turkey, 11-14 Mart/
March 2015, Ankara.