Previous Page  60 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Didem YILMAZ

59

nilen, 1982 Anayasası’nın 79. ve 105. maddeleri arasında bir bağlantı

bulunmamaktadır. Anayasa’nın 105. maddesi, siyasal rejimin işleyişi-

ne ait bir kural olup, uygulama alanı 1982 Anayasası’nın her ne kadar

tek başına yapacağı işlemler kategorisi sebebiyle belirsizleşmekteyse

de cumhurbaşkanının görev alanı ile sınırlıdır.

b) Genel seçim döneminde cumhurbaşkanınca yapılan

konuşmaların Anayasanın 79.maddesi gereğince denetimi

Cumhurbaşkanının her ne kadar 104. maddesinde yer alan gö-

revleri arasında genel seçimler öncesinde “propaganda yapmak” bu-

lunmamaktaysa da, özellikle 1982 Anayasası’nın 2007 sonrası halinde

bunu engelleyen bir hükmü bulunmamaktadır. Yeni anayasal tercihin

sonucunda cumhurbaşkanının siyasetten bağının kopmadığı kabul

edildiğinde, bu dönemde seçim yarışının bir tarafı haline gelmektedir.

Bu itibarla da YSK’nın yetki alanına girmektedir. Bu konuya değin-

meden önce, Türk hukukuna göre YSK ve seçim kurullarının hukuki

niteliği bahsini ele almak gerekmektedir.

2- Seçim kurulları ve YSK’nın niteliği, görev ve yetkileri

İlk olarak 1961 Anayasası ile anayasal bir statüye kavuşan se-

çim kurulları benzer şekilde 1982 Anayasası’nın 79. maddesinde dü-

zenlemiştir. Cumhurbaşkanının seçim usulüne ilişkin 5678 sayılı

değişiklik dışında 79. maddenin hükmü, küçük ama özellikle konu-

muz açısından önemli bir farklılık dışında aynıdır. Bu farklılık, 1961

Anayasası’nın 75. maddesinde, YSK kararları aleyhine başka mercilere

başvurulamayacağına ilişkin bir hükmün bulunmamasından kaynak-

lanmaktadır. YSK kararları aleyhine başka mercie başvuramama, 1961

Anayasası’ndan önce hazırlanan 298 sayılı Kanun’un 132. maddesinde

yer almaktaydı ve aslında bu anayasa dönemi içinde anayasa aykırı bir

hüküm olarak mevzuatta yer aldı. 1982 Anayasa koyucusu, bu kurala

79. maddenin ikinci fıkrasının son cümlesinde yer vererek bu anaya-

saya aykırılığa bir son vermiştir.

16

YSK kararlarına karşı başka mercie

başvurmamanın hukuki değerlendirmesi aşağıda yapılacaktır.

16

Aslında Anayasa’nın 177. maddesine göre, anayasanın kabul edilmesinden sonra

yeni bir seçim kanunu yapılması kabul edilmiş olmasına rağmen bu gerçekleşme-

miş ve 1961 tarihli Seçim Kanunu günümüzde hala uygulanmaktadır.