

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...
62
Sonuç olarak, 1982 Anayasası’nın 79. maddesinde yer alan yargı
organı nitelendirmesi, seçim kurulu üyelerinin nitelikleri, görevlerini
yaparken uyguladıkları kurallar beraber ele alındığında, YSK’nın yö-
netsel yetkileri de bulunan bir yargı organı olduğundan kuşku duy-
mamak gerekmektedir. Nitekim yukarıda da belirtildiği üzere, seçim
kurullarından olan ilçe seçim kurulu başkanlığını Anayasa Mahke-
mesi yargı organı olarak kabul etmişti.
YSK’nın seçim döneminde yer alan önemli bir yönetsel görevi,
“seçmenlerin iradesinin sağlıklı şekilde oluşmasını sağlayacak olan
yayınların yönetimidir”. Bu konu öncelikle 298 sayılı Kanun’da dü-
zenlenmiş ve hem 2954 sayılı
22
hem de 6112 sayılı
23
Kanunlarda se-
çim döneminde yayın faaliyetinin YSK tarafından belirlenen kurallar
çerçevesinde yapılacağı belirtilmiştir. Bu düzenlemelere göre, seçim
yarışını ihlal eden, seçmenlerin iradesini bir parti aleyhine etkileye-
rek serbest ve eşit oy kuralını ihlal eden yayınlara tedbir uygulamak
yargısal niteliği bulunan YSK’nın görev ve yetkisindedir. Bunlar ifa-
de özgürlüğü, haber alma ve yayma özgürlüklerinin sınırlanmasında
bir güvence olarak kabul edilen, hakim kararıyla sınırlama getirilme-
si kuralına da uygundur. Nitekim, YSK da,
“seçimlerin düzen güven ve
dürüstlük içinde yapılmasına etki yapabilecek durumlarda,
24
Anayas’nın 75.
maddesi uyarınca, seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğü ile ilgili bü-
tün tedbirleri almaya yetkili”
25
olduğunu belirtmektedir. Bu doğrultuda
Kurulun, seçim döneminde seçim rekabetini bozan haber yayınlayan
gazetelerin toplatılmasına,
26
ya da bir gazetede yer alan beyanın dü-
açısından..teknik anlamda mahkeme kavramlarının gereklerini yerine getirmiyor
olması onun geniş anlamda mahkeme olarak algılanmasına engel değildir. Farklı
bir görüş için bkz: Sabih Kanadoğlu, Alaturka Demokrasi, s:209. Yazara göre, YSK
yargı organı değildir. Yüksek yargıçlardan oluşan anayasal bir kurumdur. Bu iti-
barla da, Anayasa’nın 138. maddesinin son fıkrasında yer alan kural ile bağlıdır.
Yazarın bu görüşünün, YSK’nın niteliği bakımından sonucu ise, aslında YSK, gö-
revi seçimin düzenli ve dürüst yapılmasının sağlanması olan bir idare olduğudur.
Seçim kurullarında her daim hâkim üyenin bulunması ile seçimlerin bunların yö-
netim ve denetimi altında yapıldığını ifade eden diğer bir görüş de, dolaylı olarak,
seçim kurullarını yargı organı saymaktadır (Cem Eroğul, Anatüzeye Giriş, İmaj
Yayıncılık, Ankara, 2004, s: 333-334.).
22
Türkiye Radyo Televizyon Kanunu, kt: 11.11.1983; RG: 14.11.1983-18221 (2. mük).
23
Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hüzmetleri Hakkında Kanun, kt:
15.2.2011; RG:3.3.2011-27863.
24
YSKK No: 1968/393, kt: 18.5.1968, s. 113-115.
25
YSKK No: 1968/55, kt: 18.3.1968, s. 44-45.
26
“YSK, oy verme gününde seçmenlerin oylarına etki yapabileceği düşünülen ha-
berleri yayımlayan gazetelerin oy verme günü ve oy verme süresi içinde top-