Previous Page  64 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Didem YILMAZ

63

zeltilmesi için radyonun haber bülteninde seçmenlere duyurulma-

sına

27

ilişkin kararları bulunmaktadır. Hatta YSK’nın “

hükümetin dış

politikasının iç politikasından soyutlanması imkansızdır. Başbakanın Londra

seyahati sebebiyle Hükümetin NATO ve Türk-Amerikan ilişkileri konusunda

takibettiği dış politika hakkında yapmış olduğu konuşmaların TRT’de haber

bültenlerinde görüntüleriyle birlikte seçim döneminde yayınlanması, seçme-

nin oyunu etkileyeceğinden ve eşitliği, hükümette bulunan siyasi parti lehine,

bozacağından bu programın yayından çıkarılması gerek(tiğine)”

28

karar ver-

miştir. Gene, “

hükümetin 65 yaşını doldurmuş muhtaç, güçsüz ve kimsesiz

Türk vatandaşlarına aylık bağlanması hakkındaki kanunla ilgili bildirisi, seç-

menlerin oyunu etkileyeceğinden ve eşitliği bozacağından TRT’de yayınlan-

masının durdurulması(na)”

29

karar verdiği de görülmektedir.

YSK’nın seçimlerin serbest şekilde gerçekleşmesi amacıyla yarattı-

ğı bu pretoryen hukukun zaman zaman kendisine tanınan bir sansür

yetkisi haline

30

getirdiği kararları; seçimlerle değil, seçimlerin düzen-

lenmesi ile ilgili bir YSK kararının eleştirisinin yapıldığı program sebe-

biyle bir televizyon kanalına yayın yasağı getirdiği

31

ayrıksı bir takım

kararları bulunduğunu da söylemek gerekmektedir. Böyle durumlar-

da var olan tek yol, bu kararları veren YSK’ya 298 sayılı Kanun’un 131.

maddesi uyarınca şikâyet yolu ile başvurmaktadır. Ret halinde kesin-

leşen bu hukuki durumun yargılama ilkeleri ile bağdaşmayan bir so-

nuç yarattığı ortadadır. Zira YSK’nın yönetim görevleri bakımından,

tek başvuru yerinin kendisinin olması, genel olarak kimsenin kendi

davasının yargıcı olmamasına

(nemo iudex in sua causa)

ilişkin hukukun

genel ilkesine aykırılık oluşturmaktadır. YSK kararlarından sonra bi-

reysel başvurunun kabul edilmesi, bu sebeple ortaya çıkabilecek hak

ihlallerini bertaraf edecektir.

32

lattırılmasına ve satışlarının da önlenmesine karar vermeye yetkilidir” YSKK

No:1966/153, kt: 5.6.1966, s. 99-101.

27

YSKK No: 1963/255, kt: 16.11.1963, s. 112.

28

YSKK No: 1977/973, kt: 12.5.1977, s: 69 vd.

29

YSKK No: 1977/1109, kt: 20.5.1977, s: 75 vd.

30

YSKK No: 1979/786, kt: 20.9.1979, s. 10-14.

31

Nitekim, 7 Ocak 1994 tarihinde, bir televizyon kanalında, YSK kararının eleştiri-

sinin yapılması üzerine YSK bu kanala beş gün süreli yayın yasağı getirmiştir. Bu

konu daha sonra AİHM önüne götürülmüş Ancak, daha sonra, davacının başvu-

rusunu takip etmeyeceğine ilişkin beyanı üzerine, başvuru konuya ilişkin karar

verilemeden sonuçlanmıştır. M.B.I. A.S./Türkiye, No: 25685/94, kabul edilebilir-

lik kararı, kt: 21 Ekim 1997.

32

Bu konuya – 4- numaralı başlıkta değinilecektir.