

TBB Dergisi 2016 (122)
Didem YILMAZ
63
zeltilmesi için radyonun haber bülteninde seçmenlere duyurulma-
sına
27
ilişkin kararları bulunmaktadır. Hatta YSK’nın “
hükümetin dış
politikasının iç politikasından soyutlanması imkansızdır. Başbakanın Londra
seyahati sebebiyle Hükümetin NATO ve Türk-Amerikan ilişkileri konusunda
takibettiği dış politika hakkında yapmış olduğu konuşmaların TRT’de haber
bültenlerinde görüntüleriyle birlikte seçim döneminde yayınlanması, seçme-
nin oyunu etkileyeceğinden ve eşitliği, hükümette bulunan siyasi parti lehine,
bozacağından bu programın yayından çıkarılması gerek(tiğine)”
28
karar ver-
miştir. Gene, “
hükümetin 65 yaşını doldurmuş muhtaç, güçsüz ve kimsesiz
Türk vatandaşlarına aylık bağlanması hakkındaki kanunla ilgili bildirisi, seç-
menlerin oyunu etkileyeceğinden ve eşitliği bozacağından TRT’de yayınlan-
masının durdurulması(na)”
29
karar verdiği de görülmektedir.
YSK’nın seçimlerin serbest şekilde gerçekleşmesi amacıyla yarattı-
ğı bu pretoryen hukukun zaman zaman kendisine tanınan bir sansür
yetkisi haline
30
getirdiği kararları; seçimlerle değil, seçimlerin düzen-
lenmesi ile ilgili bir YSK kararının eleştirisinin yapıldığı program sebe-
biyle bir televizyon kanalına yayın yasağı getirdiği
31
ayrıksı bir takım
kararları bulunduğunu da söylemek gerekmektedir. Böyle durumlar-
da var olan tek yol, bu kararları veren YSK’ya 298 sayılı Kanun’un 131.
maddesi uyarınca şikâyet yolu ile başvurmaktadır. Ret halinde kesin-
leşen bu hukuki durumun yargılama ilkeleri ile bağdaşmayan bir so-
nuç yarattığı ortadadır. Zira YSK’nın yönetim görevleri bakımından,
tek başvuru yerinin kendisinin olması, genel olarak kimsenin kendi
davasının yargıcı olmamasına
(nemo iudex in sua causa)
ilişkin hukukun
genel ilkesine aykırılık oluşturmaktadır. YSK kararlarından sonra bi-
reysel başvurunun kabul edilmesi, bu sebeple ortaya çıkabilecek hak
ihlallerini bertaraf edecektir.
32
lattırılmasına ve satışlarının da önlenmesine karar vermeye yetkilidir” YSKK
No:1966/153, kt: 5.6.1966, s. 99-101.
27
YSKK No: 1963/255, kt: 16.11.1963, s. 112.
28
YSKK No: 1977/973, kt: 12.5.1977, s: 69 vd.
29
YSKK No: 1977/1109, kt: 20.5.1977, s: 75 vd.
30
YSKK No: 1979/786, kt: 20.9.1979, s. 10-14.
31
Nitekim, 7 Ocak 1994 tarihinde, bir televizyon kanalında, YSK kararının eleştiri-
sinin yapılması üzerine YSK bu kanala beş gün süreli yayın yasağı getirmiştir. Bu
konu daha sonra AİHM önüne götürülmüş Ancak, daha sonra, davacının başvu-
rusunu takip etmeyeceğine ilişkin beyanı üzerine, başvuru konuya ilişkin karar
verilemeden sonuçlanmıştır. M.B.I. A.S./Türkiye, No: 25685/94, kabul edilebilir-
lik kararı, kt: 21 Ekim 1997.
32
Bu konuya – 4- numaralı başlıkta değinilecektir.