

TBB Dergisi 2016 (123)
Mehmet Ali AKSOY
273
• Çevreye, kıyı şeridine veya bunlara ilişkin menfaatlere gemi ile
verilen zarar ya da zarar verme tehdidi; bu zararı önlemek, sınır-
landırmak veya ortadan kaldırmak için alınan önlemler; bu zarar
karşılığı ödenecek tazminat; çevrenin eski duruma getirilmesi için
fiilen alınan veya alınacak makul önlemlerin giderleri; bu zarar
ile bağlantılı olarak üçüncü kişilerin uğradığı veya uğrayabileceği
kayıplar ve söz konusu kayıplara benzer nitelikteki diğer zararlar,
giderler veya kayıplar (TTK m. 1352/1/d)..
• Geminin içinde bulunan veya bulunmuş şeyler de dâhil olmak
üzere, batmış, enkaz hâline gelmiş, karaya oturmuş veya terke-
dilmiş bir geminin yüzdürülmesi, kaldırılması, çıkartılması, yok
edilmesi veya zararsız hâle getirilmesi için yapılan giderler ve har-
camalar ile terk edilmiş bir geminin korunması ve gemi adamları-
nın iaşesi ile ilgili giderler ve harcamalar (TTK m. 1352/1/e).
• Bir çarter parti düzenlenip düzenlenmediğine bakılmaksızın, ge-
minin kullanılması veya kiralanması amacıyla yapılan her türlü
sözleşme (TTK m. 1352/1/f).
• Bir çarter parti düzenlenip düzenlenmediğine bakılmaksızın, ge-
mide eşya veya yolcu taşınması
63
amacıyla yapılmış her türlü söz-
leşme (TTK m. 1352/1/g).
• Gemide taşınan, bagaj dâhil (TTK m. 1250), eşyaya gelen veya bu
eşyaya ilişkin zıya veya hasar (TTK m. 1352/1/h).
Eşyaya gelen zararın düzenleme kapsamında deniz alacağı olarak
kabulü için yükün gemide zarar görmesi de zorunlu değildir. Dokt-
rinde kara zararları olarak adlandırılan, yükün limana getirilmesi
gemiye yüklenmesi boşaltılması ve teslim alınması sırasında karada
iken ve taşıyanın zilyetliği sırasında zarar görmesi de düzenleme kap-
samında deniz alacağı olarak değerlendirilir.
64
Ayrıca eşyaya gelen fiili
zararlar yanında gecikme zararları
65
da söz konusu bent kapsamında
değerlendirilir.
çevre zararı tehdidi oluşturan bir gemi veya gemideki eşya ile ilgili kurtarma
faaliyeti için ödenecek özel tazminat” şeklinde ifade edilmiştir (m. 1/1/c).
63
1952 Tarihli Sözleşme, yolcu taşımalarını kapsamına almamakta idi. 1999
Tarihli Sözleşmede yolcu taşıma sözleşmelerinden doğan zarar da deniz alacağı
kapsamına alınmış ve oradan TTK’ye aktarılmıştır.
64
Ülgener, s. 10; Atamer, Cebri İcra, s. 234.
65
Atamer, Cebri İcra, s. 231.