Previous Page  319 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 319 / 497 Next Page
Page Background

Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na Göre Mücbir Sebepler ve Sonuçları

318

kaydedilecek, idarenin ayrıca bir zararı söz konusu ise, bu da genel

hükümler çerçevesinde yüklenici tarafından tazmin edilecektir.

B- Sözleşmeye Aykırılığın Mücbir Sebeplerden

Kaynaklanmasının Sonuçları

1. Genel Olarak

KİSK 23’e göre “

Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi ha-

linde, hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin teminat ve varsa ek

kesin teminatlar iade edilir.

” Bu hükümde yalnızca sözleşmenin feshin-

den bahsedilmiştir. Buna karşılık KİSK 10/II’de yer alan “

Süre uzatımı

verilmesi, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dâhil olmak üzere”

ifadesi göz

önünde bulundurulduğunda, sözleşmeye aykırılığın mücbir sebepten

kaynaklanması halinde bunun tek sonucunun sözleşmenin sona erdi-

rilmesi olmadığı, “süre uzatımı verme” seçeneğinin de bulunduğu an-

laşılır. Tüm bu hükümler, borçlar hukukunun temel ilke ve kavramları

çerçevesinde yorumlandığında şu tablo ortaya çıkmaktadır: KİSK 10

ve KİSK 23’te sözleşmenin feshiyle kastedilen, kamu ihale sözleşmesi-

nin ifasının sürekli olarak imkânsız hale gelmesi sonucunda, TBK 136

uyarınca, edim yükümlerinin karşılıklı olarak ve tazminat gerektir-

meksizin sona ermesidir. Buna karşılık süre uzatımıyla kastedilen ise,

mücbir sebep sonucunda ifanın gecikmesi durumunda, mücbir sebe-

bin etkili olduğu süre boyunca yüklenici hakkında gecikmeye bağlı

sonuçların uygulanmaması olsa gerektir.

56

Süre uzatımı ayrıca bazı

hallerde, gereği gibi ifa etmemenin mücbir sebepten kaynaklanması

durumunda da yükleniciyi bunun sonuçlarından kurtarabilir.

57

KİSK’in anılan hükümlerini dikkate alarak, mücbir sebeplerin

kamu ihale sözleşmesi üzerindeki etkilerini, KİSK 36 uyarınca söz ko-

nusu Kanun’da hüküm bulunmadığı için uygulanacak TBK hükümleri

yüklenicinin ediminin ifasının tarafların sorumlu olmadığı bir sebeple imkânsız

hale gelmesi durumunda, karşılıklı edim yükümleri ayrıca bir beyana gerek ol-

maksızın, kanun gereği sona erer. Ayrıca fesih yalnızca sürekli borç ilişkisi ni-

teliğindeki sözleşmelerin ileriye etkili olarak sona erdirilmesini ifade eder. Buna

karşılık satım ve eser sözleşmesi niteliğinde kamu ihale sözleşmeleri, âni edimli

sözleşmeler olup, bu nitelikteki sözleşmeler fesih değil, dönme yoluyla geçmişe

etkili olarak sona erdirilirler. Bu nedenle fesih yerine sözleşmenin sona ermesi

veya sona erdirilmesinden bahsetmek daha isabetli olurdu.

56

Bkz. aşa. III, B, 3.

57

Bkz. aşa. III, B, 4.