Previous Page  323 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 323 / 497 Next Page
Page Background

Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na Göre Mücbir Sebepler ve Sonuçları

322

nin mücbir sebeplerden kaynaklanması etkisini bu noktada gösterir.

Zira bu durumda, söz konusu Şartname’nin 29. maddesinin ikinci fık-

rası uyarınca yükleniciye mücbir sebebe dayalı olarak süre uzatımı

verilmesi ve aynı hükmün birinci fıkrasında öngörülen gecikme ceza-

sının uygulanmaması gerekir.

Mal Alımlarına Dair Tip Sözleşme’nin 33.1. maddesine göre de

Yüklenici teslim, montaj ve ambalajlama şekli ve durumu, sözleşme ve şart-

namelere uymayan veya eksik ve kusurlu oldukları tespit edilen malları, İdare-

nin talimatı ile belirlenen süre içinde bedelsiz olarak değiştirmek veya düzelt-

mek zorundadır. Bundan dolayı bir gecikme olursa bu sözleşmenin gecikme

cezasına ilişkin hükümleri uygulanır.

” Tip sözleşmenin bu hükmü karşı-

sında, herhangi bir açıdan kamu ihale sözleşmesine aykırı mal teslim

eden yüklenici, idarenin değiştirme veya düzeltme talebi üzerine ifa

zamanını geçirirse, gecikme cezasıyla karşı karşıya kalır. Ancak söz-

leşmeye aykırılık mücbir sebeplerden kaynaklanmışsa, bir önceki baş-

lık altında açıklanan şekilde ve tip sözleşmenin 25. maddesi uyarınca

yükleniciye süre uzatımı verilmesi gerekir. Bu durumda temerrüt söz

konusu olmayacağından, temerrüdün sonuçları ve özellikle gecikme

cezası uygulanamaz.

SONUÇ

Sözleşme hukuku açısından mücbir sebep, sözleşmenin herhangi

bir surette ihlâline neden olan, haricî, öngörülemez ve kaçınılamaz ni-

telikte bir olaydır. Kusura bağlı sorumluluk prensibinin benimsendiği

hukuk sistemimizde, mücbir sebep nedeniyle borcun hiç, zamanında

veya gereği gibi ifa edilememesi, borçluyu, sözleşmeye aykırılığın bu

üç türünün, kusura bağlı sonuçlarından kurtarır.

KİSK 10/I hükmünün ilk dört bendinde, kamu ihale sözleşmele-

rinde mücbir sebep sayılabileceği açıkça belirtilmiş olan olaylar, doğal

afetler, kanunî grev, genel salgın hastalık ya da kısmî veya genel se-

ferberlik ilânıdır. KİSK 10/I-e bendi uyarınca ise, Kamu İhale Kurumu

tarafından belirlenen benzeri haller de mücbir sebep sayılabilir. Ku-

rumca yapılacak belirlemede mücbir sebep kavramının hukukumuz-

da ve karşılaştırmalı hukukta genel kabul gören unsurlarının varlığı

aranmalıdır.

Borcunu mücbir sebepler nedeniyle ifa edemeyen yüklenici,

KİSK 10/II hükmünde öngörülen diğer şartları da sağlamak kaydıyla,