Previous Page  315 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 315 / 497 Next Page
Page Background

Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na Göre Mücbir Sebepler ve Sonuçları

314

lirlemenin dayanması gereken esaslar konusunda herhangi bir hüküm

yer almamaktadır. Bu konuda öncelikle mücbir sebep sayılabilecek

olaylarla ilgili olarak KİSK 10/II’de yer alan “

yükleniciden kaynaklanan bir

kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte

olması, yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulun-

ması”

kayıtları dikkate alınmalıdır. Bu kayıtların yanı sıra, KİSK 10/I

hükmünün ilk dört bendinde mücbir sebep sayılan haller ile KİSK’le

ilgili ikincil mevzuat da göz önünde bulundurulduğunda, bir olayın

mücbir sebep teşkil edip etmediği belirlenirken, söz konusu kavramın

hukukumuzda ve karşılaştırmalı hukukta genel kabul gören, yuka-

rıda

39

incelenen unsurlarının esas alınması gerektiği anlaşılmaktadır.

Nitekim Kamu İhale Genel Tebliği’nin

40

25.3.4 hükmüne göre “…

4735

Sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (a), (b), (c), (d) bentlerinde sayılan müc-

bir sebep hallerine bakıldığında bu durumlarda hem

öngörülemez

lik, hem

de önlenemezlik şartlarının bir arada gerçekleşmesi gerektiği açıktır. Anılan

maddenin (e) bendi çerçevesinde Kurumca belirlenecek “benzeri diğer haller”

için de bu iki kriterin bir arada sağlanması şartı aranmaktadır. Buna göre

idarelerce yapılacak başvurularda mücbir sebep olarak belirlenmesi istenilen

durumun

öngörülemez

lik ve önlenemezlik kriterlerini birlikte taşıması ge-

rekmektedir.

Aynı tebliğin 25.3.5 hükmüne göre de

“ihale dokümanındaki

şartları okuyup kabul ederek teklif veren isteklilerin, ihale konusu işi ihale do-

kümanına uygun bir şekilde yerine getirmelerini mümkün kılacak hazırlık ve

programlama çalışmalarını, ihale konusu edimin ifasını zora sokmayacak şekil-

de önceden müdebbir bir tacirin sorumluluğunu taşıyarak gerçekleştirmeleri

gerekmektedir.”

Anılan Kanun ve Tebliğ hükümlerinin sonucu olarak,

ancak kaynağını borçlunun risk alanı dışında bulan (haricî), borcun

rarlarıyla, alacaklı idarelerin başvurusu üzerine ve genellikle her bir somut olay

değerlendirilmek suretiyle yapılmakta, söz konusu kararlara karşı ise idari yargı-

ya başvurulabilmektedir. Böylece sözleşmenin taraflarının hak ve yükümlülük-

lerini doğrudan etkileyen bir durum hakkında karar verme yetkisi Kamu İhale

Kurulu’na, bu kararın denetimi ise idari yargıya bırakılmış olmaktadır. Sözleş-

menin uygulanmasıyla ilgili meselelerin özel hukuka tâbi olduğu, bunlarla ilgi-

li uyuşmazlıkların ise adlî yargıda görüleceği prensibi (bkz. dn. 35’te belirtilen

Uyuşmazlık Mahkemesi kararları) karşısında, KİSK 10/I-e hükmü ve ilgili ikincil

mevzuat hükümlerinin isabetli düzenlemeler olduğu söylenemez. Zira bu düzen-

lemelerin öngördüğü mekanizma çerçevesinde, belli bir olayın Kurum ve idarî

yargı tarafından mücbir sebep sayılmaması ve bu nedenle ilgili idare tarafından

sözleşmeye aykırılığın sonuçlarının uygulanması üzerine, yüklenicinin mücbir

sebep iddiasını, -yukarıda anılan Uyuşmazlık Mahkemesi kararlarında görevli

olduğu sonucuna varılan- adlî yargı önünde tekrar nasıl ileri sürebileceği sorusu

yanıtsız kalmaktadır.

39

Bkz. yuk. I, A, 2.

40

RG, 22.8.2009, S. 27327.