Previous Page  365 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 365 / 497 Next Page
Page Background

Varşova ve Montreal Sözleşmelerinin Eş Zamanlı Uygulanması, Havayoluyla Yapılan ...

364

Montreal Sözleşmesinin 24’üncü maddesinde Sözleşme ’de yer alan so-

rumluluk sınırlarının beş yılda bir gözden geçirileceği, bulunan enf-

lasyon oranı %10’u geçerse enflasyon ayarlaması yapılacağı, Uluslara-

rası Sivil Havacılık Örgütü’nün taraf devletlere değişiklik konusunda

bildirimde bulunacağı ve değişikliğin bildirimden itibaren 6 ay sonra

yürürlüğe gireceği, fakat bildirimden itibaren üç ay içinde taraf Dev-

letlerin çoğunluğu değişikliği onaylamadıklarını bildirirse değişikli-

ğin yürürlüğe girmeyeceği belirtilmektedir.

2. Montreal Sözleşmesinin Yükseltilmiş Sorumluluk Sınırları

Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ilk değerlendirmeyi 2009 yı-

lında yapmıştır. 30 Aralık 2009 tarihinden itibaren olmak üzere gün-

cellenmiş sorumluluk sınırları şöyledir

113

:

Eski sorumluluk sınırları

Yeni sorumluluk sınırları

Yükün zıyaı veya hasarı veya

gecikmesi (m.22/3)

17 ÖÇH

19 ÖÇH

Bagajın zıyaı veya hasarı veya

gecikmesi (m.22/2)

1.000 ÖÇH / yolcu

1.131 ÖÇH/ yolcu

Yolcunun gecikmesi (m.22/1)

4.150 ÖÇH

4.694 ÖÇH

Yolcunun ölümü veya yaralan-

ması (m.21/1)

100.000 ÖÇH

113.100 ÖÇH

2014 yılında limitler ikinci kez gözden geçirilmiş enflasyonun

oranının ayarlama gerektiren oran altında kaldığı tespit edilerek bir

değişiklik yapılmamıştır.

114

Belirtmek gerekir ki zımni kabul yöntemi

uyarınca sorumluluk sınırlarının yükseltilmesi uluslararası hukuk

uyarınca uygun olsa da iç hukuk bakımından sorun yaratabilmekte-

dir.

115

kish Perspective” 34 J. Mar. L. & Com. 615; Ü.lkü Halatçı Ulusoy, “Uluslararası

Gemi Adamları Sözleşmesi (STCW 1978) ve Değişiklikleri Örneğinde Uluslara-

rası Antlaşmaların Türk Hukuku’nda Yürürlüğü ve Yargısal Denetimi Sorunu”,

AÜHFD, 62 (2) 2013: 501-537.

113

ICAO, değişikliği 4 Kasım 2009 tarihli LE 3/38.1-09/87 sayılı yazı ile taraf devlet-

lere bildirmiştir.

114

Status Quo for Limits of Liability Under Montreal Convention, http://aviation-

lawblog.ahbl.ca/2015/02/23/status-quo-for-limits-of-liability-under-montreal-

convention/ (8.2.2016).

115

Karan, sf.620 vd.; Halatçı-Ulusoy, sf. 517-518.