

Karar İnceleme Ceza Kanunları İle Suç Politikasının Temel İlkeleri Arasındaki İlişkinin ...
72
tikten sonra yeniden toplumun arasına karışacaktır. Elbette ki bahse-
dilen ıslah amacına ulaşabilmek için gerek cezaların gerekse cezaların
infaz sürecinin insan onuruyla ve temel hak ve özgürlükler ile uyum
içinde olması gerektiği muhakkaktır. Ancak incelenen kanun hükmü-
nün, aşağılayıcı nitelikte bir cezayı ihtiva ettiği görülmektedir.
18
İptali istenen 10. madde ile rütbesi sökülecek erbaş, rütbe sökme
işlemi kıtasının huzurunda gerçekleştiğinden dolayı cezanın utancını
belirli bir süre daha manevi yönden hissedecektir. Böylece, işlemiş ol-
duğu fiilden dolayı yalnızca rütbesini kaybetmekle kalmayacak bir de
bu cezanın utancı ile adeta ikinci kez cezalandırılacaktır. Rütbe sökme
işleminin kıta huzurunda gerçekleştirilmesi, ıslah edici bir karakte-
re sahip olmadığı gibi tam aksine adeta kişiye bir bedel ödetme ve
topluma da ibret olma amacına matuftur. Failin damgalanmasına yol
açan bir anlayışı kabul etmek mümkün değildir.
19
Silahlı Kuvvetlerin
görmüş olduğu hizmetin farklı ve özel niteliği dokunulmaz haklara
sınır getirmeye imkân tanımaz. Tüm bu gerekçeler ile kanaatimizce
AYM’nin bu maddeye ilişkin iptal kararı isabetlidir.
C. 4551 sayılı Kanun’un 17. maddesinin Ceza Hukukunun
Güvence Fonksiyonu Çerçevesinde Değerlendirilmesi
Suç politikasının temel ilkelerinden birinin “Hukuk Devleti İlke-
si” olduğundan yukarıda bahsedilmişti. Hukuk devleti ilkesinin şekli
18
Bir cezanın aşağılayıcı nitelikte olduğunun kabulü bakımından bu cezanın; mağdu-
ru başkaları önünde büyük ölçüde küçük düşürmesi, mağduru iradesi veya vicda-
nına aykırı davranmaya sevk etmesi, mağduru aşağılama amacı olması ve meydana
getirdiği sonuçların kişinin şahsiyetini olumsuz yönde etkiler nitelikte olması ge-
rektiği ileri sürülmüştür. Gemalmaz, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel
Teorisine Giriş, s. 163. Tüm bu unsurların incelenen kanun hükmü bakımından da
geçerli olduğunu belirtmek isteriz. Zira rütbesi sökülecek erbaş askerliğe toplumu-
muzda verilen değer de düşünüldüğünde arkadaşlarının huzurunda küçük düşe-
cektir. Yine kanun hükmünün esas amacının rütbesi sökülecek erbaşı utanca boğma-
dır. Son olarak uzun bir süre sürekli olarak beraber olduğu arkadaşlarının önünde
rütbesi sökülecek erbaşın şahsiyetinin bu durumdan etkilenmemesi düşünülemez.
19
TCK m. 127/2’de ispat edilmiş fiilinden söz edilerek kişiye hakaret edilmesi duru-
munda cezaya hükmedileceği düzenlenmiştir. Kanun koyucunun anılan düzenle-
meyi sevk etmesi, suçluların zaten cezasını çektiğini bir kez daha işlenilen fiilden
hareketle hakarete maruz kalarak sürekli bu fiilin utancını yaşamalarını önleme
amacına matuftur. O halde incelediğimiz kanun maddesini de hukuk düzeninin
bir bütün olduğu da gözetilerek yorumlamak gerekir. Bu halde ulaşılacak sonuç
ise kişiyi işlediği fiilin utancını yaşaması için sevk edilen bu hükmün Anayasa’ya
aykırı olduğu şeklinde olacaktır.