Previous Page  86 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Enes KÖKEN

85

denetime gelen yetkili kişilere her türlü bilgiyi vermek, defterlerini ve

belgelerini ibraz etmek zorundadırlar.

35

90 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin dokuzuncu maddesin-

de şu ifade yer almaktadır:

“Bu Kanun Hükmünde Kararname uyarınca

ikrazatçılık yapmak üzere izin alınmadan, faiz veya her ne ad altında olursa

olsun, bir ivaz karşılığı veya ipotek almak suretiyle, ödünç para verme işlem-

lerinin yapılması veya bu işlerin meslek ittihaz edilmesi ve Kanun Hükmünde

Kararname uyarınca ikrazatçılık izni iptal edildiği halde ödünç para verme

işlerine devam edilmesi, tefecilik sayılır”.

36

KHK’de

“finansman şirketlerinin veya faktöring şirketinin”

faaliyetle-

ri arasında tefecilik sayılabilecek fiillere ilişkin herhangi bir hüküm

mevcut değildir. Bundan dolayı, her iki şirket türü de bu suçun faili

olamaz.

37

C. MAĞDUR

Tefecilik suçunun mağdurunun kim olduğu konusunda tartışma-

lar mevcuttur. Doktrinde mağdurun kim olduğu hususunda ortaya

atılan düşünceler, mağdurun ödünç para alan kişi mi yoksa toplumun

geneli mi olduğu noktasında yaşanmaktadır.

38

Doktrinde bu suçun mağdurunun toplumun geneli olduğunu sa-

vunanlar, bu düşüncelerini suçun

Topluma Karşı Suçlar

arasında dü-

zenlenmiş olmasına bağlamaktadırlar.

39

Suçun mağduru ödünç para

alan kişi olduğunu savunanlar ise kişinin içinde bulunduğu zor duru-

mu gerekçe olarak göstermektedirler.

40

Yargıtay

5.CD

, tefecilik suçunun, kazanç elde etmek maksadıyla

borç para verilmesiyle oluştuğunu, suçun mağdurunun toplumu oluş-

turan herkes olduğunu, tefeciden borç para alan kişilerin ise suçtan

zarar gören olduğunu kabul etmiştir.

41

35

Meran, 90 sayılı KHK, s.105.

36

Meran, Sahtecilik, s.355; Bkz. 90 sayılı KHK m.9.

37

Meran, 90 sayılı KHK, s.107.

38

Giyik, s.66.

39

Parlar, s.19.

40

Giyik, s.66.

41

Yargıtay

5.CD,

30/04/2013, 6478/4096.