Previous Page  310 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 310 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Elvin Evrim DALKILIÇ

309

valar ile icra takiplerini yürütmek üzere merkez ve taşra birim amirlerine üst

yönetici tarafından temsil yetkisi verilebilir. Üst yönetici bu yetkisini hukuk

birimi amirine devredebilir”

. Dolayısıyla bugün kamu kurumlarında ça-

lışan avukatların savunma tekelinden söz etmek pek mümkün görün-

memektedir. Çünkü 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin bu

hükmü dolayısıyla kamu kurumları avukat olmayan hatta hukukçu

dahi olmayan kimseler tarafından temsil edilebilecektir. Nitekim 657

sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda geçen hukuk müşavirleri, avu-

katlık hizmetleri sınıfına değil; genel idari hizmetler sınıfına dahildir.

Burada son olarak konumuzla ilgili bulduğumuz Anayasa Mah-

kemesi kararlarına yer vermeden önce, 659 sayılı Kanun Hükmünde

Kararname’ye dayanılarak çıkarılan Serbest Avukatlardan Hizmet

Satın Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik

6

üze-

rinde de durulmalıdır. Bu yönetmelik uyarınca kamu idareleri, serbest

avukatlardan hizmet satın alabilecektir. Yönetmeliğe göre 4734 sayılı

Kamu İhale Kanunu uyarınca hizmet alımı doğrudan temin yoluyla

yapılabilecek ve bu yolla

“idareler, muhakemat hizmetlerini kendi hukuk

birimlerinden, bakanlıklarından veya bağlı kuruluşlarından ve Maliye Ba-

kanlığından temin edemediği ya da hizmetin özel uzmanlık gerektirdiği ilgili

bakan onayı ile belirlendiği hallerde, serbest avukatlardan hizmet satın”

7

ala-

bilecektir. Bu durumun kamu avukatları ile kamu kurumlarında hiz-

met satın alınarak mesleki bilgisinden yararlanılan serbest avukatlar

arasında kamu avukatları aleyhine eşitsizlik yarattığı iddia edilebilir.

Hatta bu yönetmelikle yabancı uyruklu avukatlardan da yararlanıl-

ması mümkündür. Gerçekten Yönetmeliğin hizmet satın alınabilecek

avukatlarda aranan niteliklere ilişkin 6 ncı madde hükmü, Türk avu-

katlar yanında yabancı avukatlara da yer vermektedir. Oysa Avukatlık

Kanunu’nun 44 üncü madde hükmünde bu konuda çok açık bir sınır-

lama bulunmaktadır. 1136 sayılı Kanun’un 44 üncü madde hükmüne

göre,

“yabancı sermayeyi teşvik mevzuatı çerçevesinde Türkiye’de faaliyet

göstermek isteyen yabancı avukatlık ortaklıkları, bu Kanuna ve avukatlık or-

taklığı düzenlemesine uygun olarak kurulmak koşuluyla, yalnızca yabancı hu-

kuklar ve milletlerarası hukuk konularında danışmanlık hizmeti verebilirler. Bu

sınırlama yabancı avukatlık ortaklığında çalışan Türkiye Cumhuriyeti vatan-

6

Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 17.01.2013- Sayı: 28531.

7

Serbest Avukatlardan Hizmet Satın Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında

Yönetmelik Madde 4