

TBB Dergisi 2016 (124)
Elvin Evrim DALKILIÇ
309
valar ile icra takiplerini yürütmek üzere merkez ve taşra birim amirlerine üst
yönetici tarafından temsil yetkisi verilebilir. Üst yönetici bu yetkisini hukuk
birimi amirine devredebilir”
. Dolayısıyla bugün kamu kurumlarında ça-
lışan avukatların savunma tekelinden söz etmek pek mümkün görün-
memektedir. Çünkü 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin bu
hükmü dolayısıyla kamu kurumları avukat olmayan hatta hukukçu
dahi olmayan kimseler tarafından temsil edilebilecektir. Nitekim 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda geçen hukuk müşavirleri, avu-
katlık hizmetleri sınıfına değil; genel idari hizmetler sınıfına dahildir.
Burada son olarak konumuzla ilgili bulduğumuz Anayasa Mah-
kemesi kararlarına yer vermeden önce, 659 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname’ye dayanılarak çıkarılan Serbest Avukatlardan Hizmet
Satın Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
6
üze-
rinde de durulmalıdır. Bu yönetmelik uyarınca kamu idareleri, serbest
avukatlardan hizmet satın alabilecektir. Yönetmeliğe göre 4734 sayılı
Kamu İhale Kanunu uyarınca hizmet alımı doğrudan temin yoluyla
yapılabilecek ve bu yolla
“idareler, muhakemat hizmetlerini kendi hukuk
birimlerinden, bakanlıklarından veya bağlı kuruluşlarından ve Maliye Ba-
kanlığından temin edemediği ya da hizmetin özel uzmanlık gerektirdiği ilgili
bakan onayı ile belirlendiği hallerde, serbest avukatlardan hizmet satın”
7
ala-
bilecektir. Bu durumun kamu avukatları ile kamu kurumlarında hiz-
met satın alınarak mesleki bilgisinden yararlanılan serbest avukatlar
arasında kamu avukatları aleyhine eşitsizlik yarattığı iddia edilebilir.
Hatta bu yönetmelikle yabancı uyruklu avukatlardan da yararlanıl-
ması mümkündür. Gerçekten Yönetmeliğin hizmet satın alınabilecek
avukatlarda aranan niteliklere ilişkin 6 ncı madde hükmü, Türk avu-
katlar yanında yabancı avukatlara da yer vermektedir. Oysa Avukatlık
Kanunu’nun 44 üncü madde hükmünde bu konuda çok açık bir sınır-
lama bulunmaktadır. 1136 sayılı Kanun’un 44 üncü madde hükmüne
göre,
“yabancı sermayeyi teşvik mevzuatı çerçevesinde Türkiye’de faaliyet
göstermek isteyen yabancı avukatlık ortaklıkları, bu Kanuna ve avukatlık or-
taklığı düzenlemesine uygun olarak kurulmak koşuluyla, yalnızca yabancı hu-
kuklar ve milletlerarası hukuk konularında danışmanlık hizmeti verebilirler. Bu
sınırlama yabancı avukatlık ortaklığında çalışan Türkiye Cumhuriyeti vatan-
6
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 17.01.2013- Sayı: 28531.
7
Serbest Avukatlardan Hizmet Satın Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik Madde 4