

Kamu Avukatlarının Türk İdare Hukuku Açısından Dikkate Alınması Gereken Sorunları...
310
daşı ya da yabancı avukatları da kapsar”
. Oysa 659 sayılı Kanun Hükmün-
de Kararname’de yabancı avukatlardan hizmet satın alınabileceğine
ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır. Bu durumda Yönetmeliğin ilgili
hükmünün, 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin kapsamını
genişlettiğini, dolayısıyla normlar hiyerarşisine aykırı olarak, idarenin
düzenleme yetkisini
8
hukuka aykırı olarak kullandığını belirtebiliriz.
Yukarıda yer vermeye çalıştığımız hususlar doktrinde de haklı
olarak eleştirilmiştir. Nitekim Yılmaz’a göre, “
ister özel ister kamu kurum
ve kuruluşu olsun hukuk işlerinin esas olarak bünyede bulunan hukukçu eliyle
yürütülmesi esastır. Başka bir anlatımla, tümüyle dışarıdan alınacak hukuk
(avukatlık) hizmeti ile hukuk hizmetlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi
mümkün değildir”
.
9
Anayasa Mahkemesi de kamu avukatlarıyla ilgili yakın tarihli
iki kararıyla konuya bakış açısını göstermiştir. Bu kararlardan ilki,
10
görülmekte olan bir davada uygulanan 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu’nun 146 ncı maddesinin Anayasa’nın 10 ve 35 inci maddele-
rine aykırı olduğu iddiasıyla yapılan itiraz dolayısıyla verilmiştir. İti-
raz konusu olayda, hazine avukatı olarak görev yapan davacı, vekâlet
ücretinin
11
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 146 ncı maddesi-
nin üçüncü fıkrası gereğince uygulanan limit nedeniyle, ödenmeyen
kısmının ödenmesi istemiyle alacak davası açmış ve söz konusu hük-
mün Anayasa’ya aykırılık iddiasını ciddi bulan Mahkeme, itiraz ko-
nusu kuralın iptali için Anayasa Mahkemesi’ne başvurmuştur. Karar
metninde de belirtildiği üzere, “
başvuru kararında, 657 sayılı Kanunun
146 ncı maddesinin üçüncü fıkrasında belirlenen limite ilişkin düzenlemenin,
1136 sayılı Kanunun 164 üncü maddesinde yer alan vekalet ücretinin avukata
ait olduğuna ilişkin sonradan yürürlüğe giren yasa hükmü ile çeliştiği, yar-
gılama sırasında vekil olarak görev yapan kamu avukatları ile serbest çalışan
avukatlar arasında eşitsizlik ve dengesizliğe yol açtığı, vekalet ücreti üzerinde
8
İdarenin düzenleme yetkisinin kaynağı, niteliği, kullanılma biçimleriyle ilgili ay-
rıntılı bilgi için bkz. Şeref Gözübüyük- Turgut Tan, İdare Hukuku, Cilt I, Genel
Esaslar, Güncelleştirilmiş 10. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara, 2014, s. 97-122.
9
Ejder Yılmaz, “Kamuda Çalışan Avukatlar”,
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi
Dergisi (AÜHFD)
, C. 57, Sa. 3, Yıl: 2008, s. 741-742.
10
Anayasa Mahkemesi, 22.12.2011, E. 2010/97- K. 2011/173, Yayımlandığı Resmi
Gazete Tarihi: 14.02.2012- Sayı: 28204.
11
Vekalet ücret ile ilgili daha ayrıntılı bilgi için bkz. Coşkun Türkmen, “Vekalet Üc-
retinin Aidiyeti”,
Ankara Barosu Dergisi
, Yıl: 67, Sayı: 2, Bahar 2009, s. 127-131.