

TBB Dergisi 2016 (124)
Elvin Evrim DALKILIÇ
313
ni öngören dava konusu kurallarda kamu yararı olmadığı söylenemez. Yapılan
somut düzenlemelerin bu amaçları etkin bir şekilde gerçekleştirmeye elverişli
olup olmadığı yönündeki bir değerlendirme ise anayasallık denetiminin kap-
samı dışındadır. Dolayısıyla, dava konusu kurallar, kanun koyucunun takdir
yetkisi içinde olup hukuk devleti ilkesine aykırılık söz konusu değildir”.
“Özel hukuk ilişkisine bağlı olarak avukatlık sözleşmesiyle avukat temin
edebilen özel kişiler ile kamu hukuku kurallarına göre kurulan, işletilen ve
statü hukukuna göre memur kadrosunda görevini yerine getiren hukuk birimi
amirleri, hukuk müşavirleri, muhakemat müdürlerinden hukuki danışmanlık
hizmeti alan kamu idarelerinin konumu aynı değildir. Ayrıca kamu idarele-
ri, kamu tüzel kişisi olmaları nedeniyle kamu gücünü kullanma yetkisine sa-
hiptirler. Dolayısıyla, kamu idarelerini özel hukuk kişilerinden ayrı tutmak,
ayrı düzenlemeye bağlı kılmak ya da genel bir düzenlemenin kapsamı dışında
bırakmak, onlara ayrıcalık tanımak anlamında olmayıp hukuki statülerindeki
farklılığın gereğidir”.
Kanunla yaratılan statü farklılığını Anayasa’ya aykırı bulma-
yan Anayasa Mahkemesi’nin aksine, bu statü farkının ek ödemelere
yansıtılması yönündeki Sosyal Güvenlik Kurumu Ek Ödeme Usul ve
Esasları’nı hukuka aykırı bularak iptal eden Danıştay 11. Dairesi ka-
rarı
13
önemlidir. Danıştay 11. Daire kararına konu edilen Sosyal Gü-
venlik Kurumu Ek Ödeme Usul ve Esasları, avukatlık hizmetleri sı-
nıfında görev yapan avukatlar için %140 ek ödeme oranı belirlerken;
davacılar aynı işlemle
“Sosyal Güvenlik Kurumu bünyesinde görev yapan
bütün personelin ek ödemesinin belirli bir oranda yükseltilmesine, hatta avu-
katların emrinde çalışan ve avukatlar için verilen vekalet ücretinden faydala-
nan memurların bile ek ödemeleri arttırılmasına rağmen bu artışın kendileri-
ne uygulanmamasının Anayasa’nın eşitlik ilkesi ile çeliştiği, ek ödeme oranını
belirleme konusunda idarenin takdir yetkisi bulunmakta ise de, bu yetkinin
objektif olarak kullanılması gerektiği”
gerekçesiyle düzenlemenin iptalini
istemişlerdir.
Danıştay 11. Dairesi kararında,
“İdare takdir yetkisini kullanırken
mutlak ve sınırsız hareket edemeyeceğinden, kamu yararı ve kamu hizmeti
gereklerine uygun olarak bu yetkisini kullanması gerekmektedir. Bu itibarla,
uyuşmazlık konusu olayda avukatlar için öngörülen ek ödeme oranının belir-
13
Danıştay 11. Dairesi, 23.02.2009, E. 2007/1947- K. 2009/1861,
www.kazanci.com.
tr, (Erişim Tarihi: 15.02.2015)