Previous Page  424 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 424 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Barış BAHÇECİ

423

na ilişkin ihtilaf açısından öncelikle teftiş raporunun, ikinci olarak da

bu rapor çerçevesinde açılacak davanın nitelik ve sonuçlarının değer-

lendirilmesi gerekmektedir.

3.1. İş Müfettişleri Tarafından Hazırlanan Raporun Niteliği ve

Sonuçları

Teftiş raporunun en önemli özelliği işçi ile işveren arasındaki

uyuşmazlıkta delil niteliği taşıması, bu kapsamda işyeri kayıtlarına

karşı yazılı delil sunma yükümlülüğü bulunan işçinin teftiş rapo-

rundaki tespitlere dayanarak davasını ispat edebilmesidir. Özellikle

-işçinin fazla mesai yaptığı halde ücretinin ödenmediği ya işyerinde

iş güvenliğinin bulunmadığı gibi- hukuki bir değerlendirmeden çok

maddi bir tespiti gerektiren ihtilaflarda, teftiş raporu bu işlevi yerine

getirmekte, iddia sahibi işçi için bir ispat vasıtası olmaktadır.

19

ilişkin tesis ve tertipleri her zaman görmek, araştırmak ve incelemek ve bu Kanun-

la suç sayılan eylemlere rastladığı zaman bu hususta Çalışma ve Sosyal Güvenlik

Bakanlığı tarafından çıkarılacak İş Teftişi Tüzüğü’nde açıklanan şekillerde bu hal-

leri önlemek yetkisine sahiptirler.

(Değişik ikinci fıkra: 13/2/2011-6111/78 md.)Teftiş, denetleme ve incelemeler sı-

rasında işverenler, işçiler ve bu işle ilgili görülen başka kişiler izleme, denetleme

ve teftişle görevli iş müfettişleri ve işçi şikayetlerini inceleyen bölge müdürlüğü

memurları tarafından çağrıldıkları zaman gelmek, ifade ve bilgi vermek, gerekli

olan belge ve delilleri getirip göstermek ve vermek; iş müfettişlerinin birinci fıkra-

da yazılı görevlerini yapmaları için kendilerine her çeşit kolaylığı göstermek, bu

yoldaki isteklerini geciktirmeksizin yerine getirmekle yükümlüdürler.

(Değişik üçüncü fıkra: 13/2/2011-6111/78 md.) Çalışma hayatını izleme, denetle-

me ve teftişe yetkili iş müfettişleri ile işçi şikayetlerini incelemekle görevli bölge

müdürlüğü memurları tarafından tutulan tutanaklar aksi kanıtlanıncaya kadar

geçerlidir. İş müfettişleri tarafından düzenlenen raporların ve tutulan tutanakla-

rın işçi alacaklarına ilişkin kısımlarına karşı taraflarca otuz gün içerisinde yetkili iş

mahkemesine itiraz edilebilir. İş mahkemesinin kararına karşı taraflarca 5521 sa-

yılı Kanun’un 8 inci maddesine göre kanun yoluna başvurulabilir. Kanun yoluna

başvurulması iş mahkemesince hüküm altına alınan işçi alacağının tahsiline engel

teşkil etmez.

Bu değişikliğin yapıldığı 6111 sayılı Kanun’un yaygın olarak bilinen

adıyla “torba yasa” olduğunu da ayrıca hatırlatmak gerekir.

19

“Somut olayda davacı işçi çalıştığı sırada Bölge Çalışma Müdürlüğü’ne başvuru-

da bulunarak fazla çalışma ücretlerinin tam olarak ödenmediğinden söz etmiştir.

Anılan Kurum tarafından 4857 sayılı İş Kanunu’nun 91. maddesi uyarınca dene-

tim yapılmıştır. İş Müfettişi tarafından yapılan inceleme sırasında işyerinde çalı-

şan diğer işçilerle görüşülmüş ve saat kartlarının incelenmesinden her biri 12 saat

olmak üzere günde iki vardiyanın varlığı tespit edilmiştir. Aynı raporda hafta-

da 24 saat fazla çalışma olduğu halde, işverence daha az olarak ödeme yapıldığı

ve aradaki farkın işçilere ödenmesi gerektiği sonucuna varılmış ve işverene bu

yönde bildirimde bulunulmuştur.(…)4857 sayılı İş Kanunu’nun.92. maddesine iş