Previous Page  478 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 478 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Hakan ALBAYRAK / Serkan AĞAR

477

si ya da hukuki durumun tekemmülü, kanunların vergiyi bağladıkları

olayın, dolayısıyla devletin vergi alacağının, diğer taraftan da yüküm-

lünün vergi borcunun sebebini oluşturur; bu alacağın ödenmesi ya da

ödetilmesine ilişkin idari işlemlerin içinde yer aldığı süreci başlatır.

169

Vergiyi doğuran olayın gerçekleşmesi ile birlikte, taraflar arasında ver-

gi borcu ilişkisi kurulur.

170

Dolayısıyla amme alacaklarının doğumu

için borçlunun malvarlığının olup olmaması önemli değildir. Önemli

olan vergiyi doğuran olayın gerçekleşmesidir. Verginin doğumu için

amme alacaklısı ile borçlu arasında bir hukuki işlemin tesisi zorun-

lu değildir.

171

Amme alacağı vergiyi doğuran olayın gerçekleşmesi ile

doğar. Oysa İİK’ya göre açılan tasarrufun iptali davalarında, Yargıtay

tarafından bu şartın getirilmesinin amacı, alacaklının borçlunun mal-

varlığına güvenerek hukuk işlem yaptığı varsayımıdır. Bu varsayımın

amme alacaklarına uyarlanması bir hayli güçtür. Zira vergilendirme

süreci tek yanlıdır. Eş anlatımla idarenin tek yanlı iradesini açıklaması

ile hukuki sonuçlarını doğurur.

172

İşlemlerin tek yanlılığının nedeni

kamu yararı dolayısıyla, özel hukuktakinin aksine, iradelerin eşitliği-

nin değil, kamusal iradenin üstünlüğünün söz konusu olmasıdır.

173

Bu

nedenle tasarrufun doğumundan sonra doğan amme alacakları için

de tasarrufun iptali davasının kamu idaresi tarafından açılabilmesi

mümkün olmalıdır. Zira kamu idaresi, bu idari işlemi tesis ederken

borçlunun malvarlığı ile ilgilenmez. Tek yanlı iradesi ile kamu gücü-

nü kullanarak vergiyi doğuran olayın meydana gelmesi ve kanundaki

şartların oluşması ile vergi borcu gerçekleşir. Buna rağmen Yargıtay,

İİK’ya ilişkin olarak kabul etmiş olduğu bu özel dava şartını 6183 sayılı

Kanun’a göre açılan tasarrufun iptali davaları için de kabul eder.

174

Ka-

naatimize göre İİK açısından dahi kanunda olmayan bu şartın yargı

kararları ile getirilmesi de isabetli olmamıştır.

169

Eren/Şişman, s. 780.

170

Eren/Şişman, s. 781.

171

Karakoç, Kamu İcra Hukukunda Tasarrufun İptali Davası, s. 397.

172

Eren/Şişman, s. 749.

173

Özay, İ.: Günışığında Yönetim. İstanbul 2002, s. 325.

174

“Dava 6183 sayılı Yasa’nın 24 ve devamı maddelerine dayalı olarak açılan tasar-

rufun iptali istemine ilişkindir. Tasarrufun iptali davalarında, borcun iptali iste-

nen tasarruftan önce doğması dava ön koşulu olup, mahkemece resen bakılması

gereklidir… O halde mahkemece yapılması gereken iş; 28.04.2005 tasarruf tarihi

itibariyle doğmuş olan vergi borcunun aslı ve ferileri konusunda alınacak ek rapor

sonucuna göre karar vermekten ibarettir. (Yarg. 17 HD, 24.2.2009, 2008/4557-871,

nak: Güneren, s. 1223.