

Uluslararası Hukuk Açısından Sığınma, Göç, Nüfus Mübadelesi Vatansızlık...
528
Nansen
’in Yüksek Komiser olduğu iki savaş arasındaki dönemde,
etkin olan kurumlar yalnızca yardım amaçlı olarak çalışmakla kalma-
mış, sığınma konusuyla ilişkili olarak birden çok antlaşmanın imza-
lanmasına da önayak olmuştur
69
. Vatandaşlığını taşıdığı devletin (Çar-
lık Rusyası ile Osmanlı İmparatorluğu’nun dağılması, böylece birer
koruyucu devletin kalmamasına bağlı olarak) korumasından yoksun
kalan Ruslar ve Ermeniler’in yabancı ülkelere gitmeleri, gittikleri ül-
kede ise, kabul eden devlet korumasından yararlanmalarının güvence
altına alınması bu dönemdeki sığınmacı antlaşmalarının amacı ol-
muştur. Dolayısıyla bu antlaşmalarla, genel ve soyut, bir başka deyişle
herkes ve her zaman için geçerli olacak evrensel kuralların yaratılması
düşünülmemişti. Fakat o zaman gündemdeki sorun olan Rus ve Erme-
ni sığınmacılar konusuna çözüm getirilmesi amaçlanmıştı. Bu nedenle
sözkonusu antlaşmalar kısa sürede kadük olmuştur.
Bu dönemde Sığınmacılar Yüksek Komiserliği’nce kabul edilen
söylem, özellikle sayıları fazla ve dağıldıkları ülke sayısı yüksek olan
Rus sığınmacılara sağlanan koruma ve yardımın, devletler arasında
hakça paylaşılması, günümüzdeki söylemiyle ifade etmek gerekirse
“yük paylaşımı” yapılması yolundaydı. Anılan kavram, günümüzde
B.M. Sığınmacılar Yüksek Komiserliği tarafından da kullanılan sığın-
macı hukukunun sıklıkla kullanılması istenen yerleşik kavramların-
dan biridir
70
.
Günümüz örgüt yapılanmasından, bir başka deyişle
B.M. Sığın-
macılar Yüksek Komiserliği (UNHCR)
bütçesinden farklı olarak,
Milletler Cemiyeti döneminde, Nansen’in ofisine yılda birkaç bin İngi-
liz Poundu’ndan fazla akçalı kaynak verilmesi Milletler Cemiyeti’nce
dir. Sergei Diagilev’in dünya turneleriyle müzik, bale, moda ve estetik dünya-
sına önemli bir soluk getireceği bale kumpanyası “Balet Russe”ün Monako’da
kurulduğu, yaşadığı ve Dünyanın türlü ülkelerine turneler yaptığı dönemdir. Bu
yaratıcı dönemde, S. Rachmaninov, I. Stravinsky, C. Debussy gibi bestecilerin mü-
ziklerine bale yaratılır, Coco Chanel’in modadaki yaratıcılığına tanık olunur; (as-
len Polonya kökenli olan) Rus asıllı balerin Anna Pavlova ile (yine aslen Ukrayna
asıllı olan ancak Rus olarak tanıdığımız) balet Fyodor Nijinsky Ballet Russe içinde
ünlenir.
69
Documents from the League of Nations Archives, Refugee Survey Quarterly, Vol.
22, No. 1, 2003, UNHCR.
70
Günümüzde de geçerli olan yük paylaşımı (burden sharing) için bkz. S. Labman,
“Looking back, moving forward: The history and future of refugee protection”,
University of British Columbia Faculty of Law.