

Mükellefin Özelge Yoluyla İzahat Talep Hakkı, Hukuki Sonuçları ve Bazı Tartışmalı Konular
160
yönetmelikle belirleneceği hüküm altına alınmıştır. Maliye Bakanlığı
söz konusu yetkiye dayanarak, Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevap-
landırılmasına Dair Yönetmeliği yayınlamış ve bu yönetmelikte, özelge
talepleri için yazılı müracaat yanında bazı ilave şartlar getirmiştir.
Söz konusu Yönetmelik uyarınca, özelge talepleri Gelir İdaresi
Başkanlığı’nın internet sitesinde bir örneği yer alan Özelge Talep For-
mu kullanılmak suretiyle yapılabilmektedir. Söz konusu form kulla-
nılmaksızın yapılacak özelge talepleri idarece kabul edilmemektedir.
Mükellefler geçmişte, herhangi bir formata tabi olmaksızın bir di-
lekçe yolu ile özelge talep başvurusunda bulunabilmekteydiler. Yeni
sistemle birlikte artık mükellefler Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet
sitesinde yer alan Özelge Talep Formunu doldurmak zorundadırlar.
Üç bölümden oluşan formun birinci bölümünde, başvuruda bulunan
mükellefin kimliğine ilişkin bilgiler; ikinci bölümünde özelge talebi-
nin içeriğine ilişkin bilgiler; üçüncü bölümde ise başvuru ekinde yer
alan belgeler ve mükellefin işlemlerini yürüten meslek mensuplarına
ilişkin bilgilerin yer aldığı
diğer bilgiler
yer almaktadır.
Talep formu uygulaması ile başvurular bir standarda kavuştu-
rulmuştur. Tereddüt edilen konu hakkında mükellefin kişisel hukuki
değerlendirmesinin de başvuruda yer alması hususu, konuya ilişkin
mükellefin yaklaşımının idareye iletilmesini sağlayan bir mekanizma
olması nedeniyle olumlu bir uygulamadır. Ancak izahat taleplerinin
özelge talep formu doldurulmak suretiyle yapılma zorunluluğu ve bu
şarta uymayan izahat taleplerinin kabul edilmemesi hususu; Kanun-
da yer almayan, ancak Yönetmelikle düzenlenen bir şekil şartının ye-
rine getirilmemesi nedeniyle izahat talep etme hakkının kullanılma-
sını güçleştiren, hatta engelleyen bir nitelik arz edebilecektir. Mükellef
odaklı idarenin yapması gereken, mükelleflere tanınmış hakların kul-
lanımını kolaylaştırmaktır. Bu kapsamda, bir izahat talebinde bulunul-
ması için gerekli olan, mükellefe ilişkin bilgiler ile ne hakkında izahat
talep edildiği konusundaki bilgilerin yer aldığı yazılı taleplerin işleme
konulması; eksik bilgi veya belge bulunduğu düşünülen durumlarda,
mükelleflerden bunların tamamlanmasının istenmesi yöntemi mükel-
lef haklarını önceleyen daha uygun bir yaklaşım olacaktır.
30
30
Bu konuda Kamu Denetçiliği Kurumu’na müracaatta benimsenen yöntem benim-
senebilir. Kamu Denetçiliği Kurumu’na şikâyet başvurusunun, Kamu Denetçiliği