Previous Page  162 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 162 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Hasan AYKIN

161

3.2.4. Özelge Taleplerinin Dikkate Alınma Şartları

Özelgeler, mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi durum-

ları ve vergi uygulaması bakımından müphem ve tereddüdü mucip

gördükleri hususlar hakkındaki izahat taleplerine ilişkin olarak veril-

mektedir. Bu nedenle, özelgeler bu kapsamda olup olmadığı açısından

değerlendirmeye tutulmaktadır. Mükelleflerin aşağıdaki türden talep-

leri özelge kapsamında değerlendirilmemektedir:

31

a) Başkalarının vergi durumları hakkında bilgi ve izahat talepleri,

b) Yargıya intikal etmiş olaylara ilişkin izahat talepleri,

c) Hakkında vergi incelemesi yapılmakta olan mükelleflerce veya

vergi sorumlularınca incelemeye konu olan işlemlerle ilgili izahat ta-

lepleri,

ç) Somut bir olaya dayanmayan, teorik hususlara ilişkin bilgi ve

izahat talepleri,

d) Mücbir sebep hâli ilanı, vergi borçlarının terkini, belge düze-

nine ilişkin yetkilerin kullanılması gibi kanunlarla uygulamanın tes-

pitine dair Maliye Bakanlığına yetki verilen konulara ilişkin talepler,

e) Mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi uygulamaları ile

ilgili işlemlerinin gerçekleşmesinden sonra yaptıkları başvuruları ile

VUK’un 122 nci maddesine göre vergi hataları ile ilgili yapılan düzelt-

me talepleri ve 124 üncü maddesine göre Maliye Bakanlığınca incele-

necek olan şikâyet yoluyla müracaatlar,

f) Sözlü veya yazılı olarak veya internet aracılığıyla, 3071 sayılı Di-

lekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun ve 4982 sayılı Bilgi Edin-

me Hakkı Kanunu uyarınca yapılan talepler.

Kurumu Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönet-

melik ekinde yer alan ve Kurumun resmî internet sitesinde yayımlanan “Gerçek

Kişiler İçin Şikâyet Başvuru Formu” veya “Tüzel Kişiler İçin Şikâyet Başvuru For-

mu” doldurulmak suretiyle yapılması esası benimsenmiştir. Ancak Yönetmelikte

belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin bulunması koşuluyla form kullanılmadan

da şikâyet başvurusu yapılması imkânı da tanınmıştır. Haklı bir nedenin bulun-

ması hâlinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına yardımcı olunmak

suretiyle sözlü yapılan şikâyet başvuruları da kabul edilmektedir. (Yönetmelik

28.03.2013 tarih ve 28601 (mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)

31

Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevaplandırılmasına Dair Yönetmelik, md. 8.