

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan AYKIN
161
3.2.4. Özelge Taleplerinin Dikkate Alınma Şartları
Özelgeler, mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi durum-
ları ve vergi uygulaması bakımından müphem ve tereddüdü mucip
gördükleri hususlar hakkındaki izahat taleplerine ilişkin olarak veril-
mektedir. Bu nedenle, özelgeler bu kapsamda olup olmadığı açısından
değerlendirmeye tutulmaktadır. Mükelleflerin aşağıdaki türden talep-
leri özelge kapsamında değerlendirilmemektedir:
31
a) Başkalarının vergi durumları hakkında bilgi ve izahat talepleri,
b) Yargıya intikal etmiş olaylara ilişkin izahat talepleri,
c) Hakkında vergi incelemesi yapılmakta olan mükelleflerce veya
vergi sorumlularınca incelemeye konu olan işlemlerle ilgili izahat ta-
lepleri,
ç) Somut bir olaya dayanmayan, teorik hususlara ilişkin bilgi ve
izahat talepleri,
d) Mücbir sebep hâli ilanı, vergi borçlarının terkini, belge düze-
nine ilişkin yetkilerin kullanılması gibi kanunlarla uygulamanın tes-
pitine dair Maliye Bakanlığına yetki verilen konulara ilişkin talepler,
e) Mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi uygulamaları ile
ilgili işlemlerinin gerçekleşmesinden sonra yaptıkları başvuruları ile
VUK’un 122 nci maddesine göre vergi hataları ile ilgili yapılan düzelt-
me talepleri ve 124 üncü maddesine göre Maliye Bakanlığınca incele-
necek olan şikâyet yoluyla müracaatlar,
f) Sözlü veya yazılı olarak veya internet aracılığıyla, 3071 sayılı Di-
lekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun ve 4982 sayılı Bilgi Edin-
me Hakkı Kanunu uyarınca yapılan talepler.
Kurumu Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönet-
melik ekinde yer alan ve Kurumun resmî internet sitesinde yayımlanan “Gerçek
Kişiler İçin Şikâyet Başvuru Formu” veya “Tüzel Kişiler İçin Şikâyet Başvuru For-
mu” doldurulmak suretiyle yapılması esası benimsenmiştir. Ancak Yönetmelikte
belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin bulunması koşuluyla form kullanılmadan
da şikâyet başvurusu yapılması imkânı da tanınmıştır. Haklı bir nedenin bulun-
ması hâlinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına yardımcı olunmak
suretiyle sözlü yapılan şikâyet başvuruları da kabul edilmektedir. (Yönetmelik
28.03.2013 tarih ve 28601 (mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
31
Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevaplandırılmasına Dair Yönetmelik, md. 8.