Previous Page  176 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Hasan AYKIN

175

Türkiye’de özelge taleplerinin idarece ne kadar sürede cevaplan-

dırılacağına ilişkin kanun ve yönetmelik düzeyinde idareyi bağlayıcı

bir düzenleme bulunmamaktadır. VUK’un 413 üncü maddesi, 2003 yı-

lında 4962 sayılı Kanun’un 17/A-b maddesiyle maddesi ile değiştiril-

miş ve maddenin ikinci fıkrasında yer alan

“en kısa zamanda”

ibaresi

yerine

“yazı ile veya sirkülerle”

ibaresi konulmak suretiyle özelgelerin

idarece verilmesi konusunda süreye ilişkin genel nitelikli düzenleme

madde metninden çıkarılmıştır. Esasen,

“en kısa zamanda”

ibaresi, ida-

reye özelge taleplerini karşılama açısından muayyen bir zaman tayin

etmediği için çok işlevsel değildi. Buna rağmen, idareye mükellefin

izahat taleplerini cevaplama konusunda gecikmeye mahal vermeme-

sini telkin etmesi açısından önem arz etmekte idi. 2003 yılında yapılan

düzenleme sonrası, mükelleflerin izahat taleplerinin karşılanmasında

idareyi süre konusunda zorlayan, gevşek nitelikte de olsa, herhangi bir

düzenleme kalmamıştır.

213 sayılı VUK’un 413 üncü maddesinin 6009 sayılı Kanun’la de-

ğişik halinin son fıkrasında, maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve

esasların Maliye Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği

hüküm altına alınmıştır. Maliye Bakanlığınca söz konusu yetkiye da-

yanarak Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevaplandırılmasına Dair

Yönetmelik yayımlamıştır. Ancak söz konusu Yönetmelik’te de özel-

gelerin ne kadar sürede cevaplanması gerektiğine ilişkin herhangi bir

süre tahdidine yer verilmemiştir.

Mevcut uygulamada özelgelerin cevaplandırılmasında idarece

dikkate alınabilecek tek süre sınırlaması, “Kamu Hizmetlerinin Sunu-

munda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin

55

6 ncı madde-

sine göre idareler tarafından oluşturulması gerekli hizmet standartla-

rı kapsamında belirlenmiş standartlarda yer almaktadır.

Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra teşkilatı için oluşturu-

lan kamu hizmet standartları

56

Vergi Dairesi Başkanlığı Kamu Hizmet

Standartları Tablosunun ilk satırında

“Özelge Taleplerinin cevaplandırıl-

ması”

hizmetine ilişkin olarak istenecek belgelere ve bu hizmetin en

geç kaç gün içinde karşılanacağı bilgisine yer verilmiştir. Bu kapsam-

55

31.07.2009 tarih ve 27305 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

56

Gelir İdaresi Başkanlığı merkez ve taşra teşkilatının kamu hizmet envanteri ve

bunların sunum sürelerine ilişkin bilgilere

http://gib.gov.tr/node/84/pdf

(Eri-

şim Tarihi 22.10.2015) adresinden erişilebilinir.