

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan AYKIN
175
Türkiye’de özelge taleplerinin idarece ne kadar sürede cevaplan-
dırılacağına ilişkin kanun ve yönetmelik düzeyinde idareyi bağlayıcı
bir düzenleme bulunmamaktadır. VUK’un 413 üncü maddesi, 2003 yı-
lında 4962 sayılı Kanun’un 17/A-b maddesiyle maddesi ile değiştiril-
miş ve maddenin ikinci fıkrasında yer alan
“en kısa zamanda”
ibaresi
yerine
“yazı ile veya sirkülerle”
ibaresi konulmak suretiyle özelgelerin
idarece verilmesi konusunda süreye ilişkin genel nitelikli düzenleme
madde metninden çıkarılmıştır. Esasen,
“en kısa zamanda”
ibaresi, ida-
reye özelge taleplerini karşılama açısından muayyen bir zaman tayin
etmediği için çok işlevsel değildi. Buna rağmen, idareye mükellefin
izahat taleplerini cevaplama konusunda gecikmeye mahal vermeme-
sini telkin etmesi açısından önem arz etmekte idi. 2003 yılında yapılan
düzenleme sonrası, mükelleflerin izahat taleplerinin karşılanmasında
idareyi süre konusunda zorlayan, gevşek nitelikte de olsa, herhangi bir
düzenleme kalmamıştır.
213 sayılı VUK’un 413 üncü maddesinin 6009 sayılı Kanun’la de-
ğişik halinin son fıkrasında, maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esasların Maliye Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği
hüküm altına alınmıştır. Maliye Bakanlığınca söz konusu yetkiye da-
yanarak Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevaplandırılmasına Dair
Yönetmelik yayımlamıştır. Ancak söz konusu Yönetmelik’te de özel-
gelerin ne kadar sürede cevaplanması gerektiğine ilişkin herhangi bir
süre tahdidine yer verilmemiştir.
Mevcut uygulamada özelgelerin cevaplandırılmasında idarece
dikkate alınabilecek tek süre sınırlaması, “Kamu Hizmetlerinin Sunu-
munda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin
55
6 ncı madde-
sine göre idareler tarafından oluşturulması gerekli hizmet standartla-
rı kapsamında belirlenmiş standartlarda yer almaktadır.
Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra teşkilatı için oluşturu-
lan kamu hizmet standartları
56
Vergi Dairesi Başkanlığı Kamu Hizmet
Standartları Tablosunun ilk satırında
“Özelge Taleplerinin cevaplandırıl-
ması”
hizmetine ilişkin olarak istenecek belgelere ve bu hizmetin en
geç kaç gün içinde karşılanacağı bilgisine yer verilmiştir. Bu kapsam-
55
31.07.2009 tarih ve 27305 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
56
Gelir İdaresi Başkanlığı merkez ve taşra teşkilatının kamu hizmet envanteri ve
bunların sunum sürelerine ilişkin bilgilere
http://gib.gov.tr/node/84/pdf(Eri-
şim Tarihi 22.10.2015) adresinden erişilebilinir.